Hei
Jeg googlet pms + lavt stoffskifte, og kom hit. Nyttig lesing, kanskje noe som kan hjelpe meg i prosessen å finne ut hva det er som er galt med meg...!

Er det slik at man kan ha lavt stoffskifte, som gir ekstra utslag ved pms og under menstruasjon? jeg sliter voldsomt i 2 uker hver måned knyttet til menstruasjon. Har målt for stoffskifte, men aldri under menstruasjon tror jeg.

Det jeg lurer mest på, og som jeg håper noen her kan svare på, er hva som skal måles hos legen, og hvilke verdier man bør gå videre med, gitt at symptonene på lavt stoffskifte her på plass.
Hvem bør man henvende seg til for å få hjelp? Endokrinologer?

Jeg har alltid slitt masse med hormoner, og siden fødsel i 2010 har jeg også slitt med mage og fordøyelse. Mulig pga sterk antibiotikabehandling pga kraftig brystbetennelse rett etter fødselen. Så har det gått opp og ned etter dette, med mens tilbake etter første barn, innsetting av hormonspiral, spiral ut, ny graviditet,fødsel, amming, og nå mens tilbake og utprøving av hormon-prevensjoner. Mange hormonelle forandringer, og mye svigninger i helsen generelt.

Pga mageproblemene (kvalme, vekselvis diare og forstoppelse, og magevondt) har jeg kommet meg til Balderklinikken. Lege og ernæringsfysiolog. Sistnevnte mente at mange i Norge led av jod-mangel, og nevnte at folk med pms problemer har blitt friske. Jeg har aldri målt jod før, er nå meget spent på svar. Har i store deler av oppveksten spist lite fisk og melk, så det kan stemme med jodmangel. Håper igrunn på det, da jeg da kanskje kan bli bedre ved tilskudd..

Blir veldig glad om noen kan svare meg, spesielt på dette:
1. Hva skal måles for å finne ut om lavt stoffskifte, og hvilke verdier skal man reagere på?
2. Hvem kan hjelpe (befinner meg i nærheten av Oslo/Sandvika).

Mvh Karin