Viser søkeresultater 1 til 10 av 87
Threaded View
-
12-10-15, 20:43 #16
Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer
Måske er det værd at overveje, om det er tidspunktet for din morgen-medicin, der i virkeligheden er årsagen til det høje FT4, der blev målt på hospitalet, kun ganske få timer efter? Jeg har allerede plapret en masse om det i begyndelsen af mit svar til dig, i lørdags.
Metoprololsuccinat's kortere betegnelse er Metoprolol. Når man søger på Metoprolol impact on free T3, kan man finde en hel del henvisninger, men det ser ud til, at det kun er en af de tre deiodinaser (som omdanner FT4 til FT3 i hver sin gruppe af kroppens væv) der påvirkes af Metoprolol: Thyroxine 5-deiodinase = Type III iodothyronine deiodinase = DIO3.
Denne betablokker-type er designet til at blokere receptorer (β1-adrenergic receptors) for binyre-hormoner i hjertet og i nyrerne. Den er ikke designet til at blokere for thyreoideahormoner, men der er opdaget en vis "bivirkning", hvor Metoprolol mildt hæmmer deiodinasen DIO3.
Denne deiodinase er ansvarlig for omdannelse af FT4 til FT3 kun i centralnervesystemet (CNS), i hjernen (i fællesskab med DIO2), i den gravide livmoder og moderkagen, samt i huden. I selve skjoldbruskkirtlen, IKKE DIO3, men de to andre: DIO1 og DIO2 som står for omdannelsen af T4 til T3, så det ikke er (Metoprolol)hæmningen af DIO3 som er grunden til at skjoldbruskkirtlen udsender mindre af sin andel af T3-produktionen (det aller meste af kroppens totale FT3 "produceres" UDENFOR skjoldbruskkirtlen), men selv hvis den gjorde, udsender skjoldbruskkirtlen INGEN frit T3. T3 fra skjoldbruskkirtlen er altid bundet til proteiner på dette stadie, og er derfor IKKE-aktivt, og kan IKKE ses i FT3-blodprøver.
Alt i alt, er det er svært at se, hvordan Metoprolol-hæmningen af netop denne type deiodinase kunne få FT4 på 30,8 til at falde helt ned til 19,1... Jeg tror (igen) at årsagen til FT4 på 30,8 oprindeligt var din morgen-Thyreoid, indtaget kun ganske få timer inden blodprøven var taget på hospitalet.
Måske kunne du bytte om så de 125 mg Thyreoid bliver taget til natten, og de 30 mg et sted mellem kl. 14 og 15 om eftermiddagen, og så se efterfølgende, om det ikke kommer til at "anbringe" dit FT4 under midten af ref.området, hvor det hører til i Thyroid-behandling? Når Thyroid-behandling fungerer som den skal, hører FT4 til under midten, og FT3 øverst i ref.områder. Det er virkelig værd at teste, føler jeg.
Nu er det mig, som håber at mit svar er ikke blevet alt for "rundt på gulvet"... Natti natt
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 5Siste melding: 14-06-11, 10:04 -
Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 14-06-11, 10:04 -
Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-06-09, 16:33 -
Antistoffer?
Av siri i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 1Siste melding: 14-03-07, 16:54 -
Antistoffer
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 20-02-07, 19:53

Svar med sitat

Bokmerker