Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Jeg er på tynn is her men:
- jeg vil tro at på grunn av levetiden i kroppen så kan han ta hele dosen på kvelden. Igjen med forbehold om at hans egne erfaringer er fasiten til slutt.
- jeg vil tro at uten kjertel så bør han ligge litt høyt. En frisk kropp har mekanismer for å kompensere for både "for lite" (kortisol, økt produksjon, økt omdanning av fT4 perifert og i tarm) og "for mye" (reseptorlukking, omdanning fra fT4 til rT3). Men han har mindre å respondere på "for lite" med enn andre?
- erfaring er altså 2-3 grain som god-dosen for de aller fleste voksne, og ofte med 1/2g variasjon mellom vinteren og sommeren. Det er nok kun eksperimentering og nitidig lytting til kroppen som kan fortelle hva som er best. Om det er ønsket å prøve å kjøre ren naturlig så hadde jeg anbefalt å gå opp til 2g (det er jeg rimelig sikker på at han minst må ha), og så lytte nitidig etter "for lav"-reaksjoner i 2 uker. Er det en tydelig "for lite"-reaksjon kan man øke med 1/2g til, og så vente i 14 dager... Er reaksjonen utydelig så prøv 1/4g-økning i stedet. Jo nærmere målet man er, jo mer forsiktig må man være på gassen og jo lengre må man vente for å være sikker...

Husk at man ikke kan samarbeide med en lege som ikke kaster TSH på båten ved overgang til naturlig....
Ja, det stemmer i alle fall det med at han trenger å ligge litt høyt, det har han hele tiden gjort med Levaxin også. Han har selv kjent når det blir for høyt, da har han fått uro i kroppen og sliter med å sove. Så han kjenner heldigvis symptomene. Vi har alltid merket med en gang han får lavt, da det første tegnet er at han blir nedfor og endrer humør.

Jeg er litt usikker på hva han skal gjøre, men tror vi prøver ren Armour noen dager for å teste det ut. For sikkerhets skyld kan vi se om han kan ta en dose om kvelden og en om morgenen. (Og så kan han teste ut å ta alt om kvelden og se om det blir noe forskjell.) Hvis han ikke føler noe forskjell på ren Armour kan vi gå tilbake til å ta litt Levaxin i tillegg sånn i forhold til tsh. Jeg tror jeg skal klare å overbevise legen, må bare samle sammen noe dokumentasjon så jeg har noe å vise til. Det er godt han ikke har time før i juni, så jeg har litt tid på meg

Når det gjelder meg selv, så vil jeg egentlig helst uansett kjenne på symptomene i kroppen og ikke sjekke blodprøver, så det gjelder bare å kunne beholde resepten. Men når jeg har fått godkjent resepten, må jeg da søke om ny godkjenning om ett år når resepten går ut, eller får jeg bare ny resept på samme godkjenning da? Og gjelder godkjenningen bare i de styrkene som står på resepten, eller kan legen skrive ut nye styrker uten å måtte søke på nytt? Jeg kan søke litt rundt på forumet og lete etter svar altså, jeg skrev det ned mye for å huske det selv og ha det i tråden min ;)

Takk igjen for hjelpen