Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
Sørgelig at du har fått så dårlig hjelp, Sofie! Noen tanker som dukket opp under lesning av presentasjonen din:
- Har du vært i kontakt med pasientombudet, og vurdert å søke om pasientskadeerstatning? Jeg kan ikke forstå annet enn at dette dreier seg om grov feilbehandling, og at du bør ha gode sjanser til erstatning for at disse slaskete legene du forteller om ikke har gjort noe for deg før.
- Stoffskifte kan svinge fra lavt til høyt, og da minner det om bipolar sinnslidelse. Blir du så satt i behandling med litium, som du forteller du har tatt, setter det ned stoffskiftet ytterligere. Søker du på "litium" her på forumet, får du opp mer stoff om akkurat det.
- Lavt stoffskifte kan ligne mye på ME. Jeg er sikker på at det er mange med ME-diagnose som egentlig har lavt stoffskifte og dårlige binyrer, men at det ikke behandles som det fordi legene er opphengt i blodprøvesvar og ikke kan nok.
- bra at du har kommet til en bedre lege, og får undersøkt jod-nivåene dine! Jodmangel kan føre til lavt stoffskifte uten antistoffer, derfor viktig å få sjekket om du skal ha noe tilskudd.

Varme tanker til deg!
Hei Bettie!! Stoffskiftet mitt har aldri vært for høyt, i hvert fall ikke for lav TSH. FT3- og FT4-verdier gjennom tidene satte jeg meg ikke inn i. Kun en gang var TSH oppe i 3,9, men etter det var den ganske normal fram til 2009. Det rare er at den da var oppe i 5,9, og har ikke vært så høy siden, jeg begynte på lithium i 2010. Kanskje akupunkturen har bidratt der. Men jeg har heller aldri tatt blodprøver kl 8 på morran, de fleste er tatt 10-11 på formiddagen de årene jeg har brukt lithium. Tviler på at jeg noen gang har tatt prøvene rundt kl 8, men denne gangen gjorde jeg det, også for å sjekke kortisolet Også tror jeg legen aldri sjekket kreatinin mens jeg brukte lithium, skummelt! Men det som ikke er tatt prøve av nå er vel knapt verdt å ta prøver av.

Jeg har vært på et ME-forum lenge, og har nå fortalt historien min der. Så mange håp jeg vekket, når jeg trodde de fleste der skulle beskylde meg for å tvile på dem! Det er flere der som nå skal til privatlegen Annegret

Det med pasientskadeerstatning har jeg sjekket litt ut. Men et av kriteriene er at en skal ha blitt varig syk etter en behandling av noe slag. Men om noen her kan hjelpe meg med å finne ut om jeg kan ha krav på det blir jeg glad. Eventuelt om noen kan mer om det? Siden jeg kun en gang fikk diagnose jernanemi, verdi 13 i 2004, og ellers var det laveste 17, så kan vel ikke det brukes. Men TSH har i hvert fall vært på 4,0 til 5,9 de siste 5 årene. I oktober var den bare på 2,6, men den prøven ble tatt kl 11.. Neste prøve halvannen måned seinere ble målt kl 9, og den viste vel 4,5. Det jeg har planer om er å melde fastlegen og Vanberg til hver sin fylkesmann. Noen tips til fremgangsmåte?