Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej

Hvornår var det sidst du var til ultralyd af skjoldbruskkirtlen?

På UL-billeder kan man se om kirtelvævet er "levende" dvs. hormonproducerende helt eller delvis, eller næsten slet ikke. Hvis der fortsat er tvivl, kan man foretage en CT-scanning.

Problemet er, at T4 produceres kun i skjoldbruskkirtlen, mens over 93% af kroppens samlet T3 produceres ude i de andre kroppens væv, hvis der er tilstrækkelig med T4 til rådighed.

Hvis der kun er det T4 som findes i den ene grain af thyroid, kommer man ikke ret langt med T3-regnskabet. T3 har sine naturlige "kompensatorer" fortrinsvis i binyre-hormoner, men de rækker ikke forever. På et eller andet tidspunkt, og næsten uanset hvor meget DHEA man tager hver dag, "visner" binyrerne. Når det sker, kan det blive utroligt svært at komme sig igen, om overhovedet... Det kan man læse bl.a. i Gunndas historie. Gudskelov går det langt fra altid så galt. Til gengæld kan det ikke forudses, og helt sikkert er, at man bør være særlig opmærksom på det man foretager sig på tærsklen til overgangsalderen.

Det er altså alfa og omega, at være klar over hvad er graden af skjoldbruskkirtlens hormon-produktion. Særlig hvis man har Hashimoto's fordi der er forskel på kirtlens evne til at genoptage hormonproduktionen, der er afhængig af årsagen til at denne hormonproduktion var undertrykt, eller blev helt væk. Hashimoto's effekt på skjoldbruskkirtlens hormonproducerende væv sædvanligvis irreversible, hvorimod de hormonproducerende væv der har været undertrykt af f.eks. medicinsk behandling, har en god chance for at begynde at producere hormoner igen. Jeg tror at du har spurgt om det før, og i så fald kan jeg anbefale at læse kildehenvisninger/links i første indlæg i denne tråd.

Hei, og takk for innspill. Jeg er vel ikke så sikker på om jeg vet noe om hvorvidt skjoldbruskkjertelen produserer noe eller ikke for øyeblikket. Jeg har papirene fra ultralyden januar 2014. Som konklusjon står det sekv. thyreoiditt. Språket forøvrig er ikke så lett å tolke. Det står noe om at thyreoidea er liten og lavekkogene med multiple opp til 10 mm store velavgrensende nodulære forandringer. Dopplermessig finnes økt sirkulasjon i parenkymet omkring de nodulære forandringer. Normale funn svarende til gl. submand resp. parotis bilat.. Ingen patologiske lymfeknuter på halsen. Så hva dette betyr vet i grunn ikke jeg. Men ultralydlegen ga inntrykk av at kjertelen var innskrumpet, betent og ødelagt. Vel, håper at de neste blodprøvene gir meg noen svar.