Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Threaded View
-
02-10-14, 14:10 #1
Diagnose hyper i sep 14. Muligens subklinisk hyper i over 2 år
Hei alle sammen

Vil først og fremst få takke for medlemskap i ett flott og meget informativt forum. Siden jeg fikk diagnosen Akutt thyreoiditt med hypertyreose for noen uker siden, har jeg tørstet etter informasjon, og var superglad da jeg fant denne siden. Jeg som så mange andre her inne fikk "utlevert" en diagnose, med kommentaren dette er det ikke noe å gjøre noe med, det må gå sin gang. Jeg opplevde også at de verste av mine symptomer ikke var noe legen kjente igjen som symptom, dermed måtte det tilhøre noe annet. Men her inne ser jeg jo at det er velkjente symptomer.
I overskriften skriver jeg at jeg muligens har hatt subklinisk hypertyreose i over 2 år, dette utfra følgende historie:
Normalvektig, veldig aktiv, fjellturer og trening daglig.
Skilsmisse for 5 år siden, mye stress på jobb i mange år i kombinasjon med det å føle at man ikke takler jobben man er satt til. I dag 3 voksne barn
, og ett godt stabilt kjæresteforhold (3,5 år) 
For 2,5 år siden fikk jeg akutt panikkangst, med "psykisk" utløst pustebesvær. Min største angst var å ikke få nok luft. Jobbet mye med meg selv i denne perioden, og ble friskmeldt etter ca 1 år.
Jeg begynte å gå opp i vekt til tross for trening og sunn mat.
Samtidig begynte jeg å få vondt i muskulaturen i fotblarne. Dette var spesielt merkbart på morgenen da jeg gikk ut av senga.
2014
Smerter i bena er ett symptom som har vært med meg helt siden, og de begynte å øke i styrke i juni/juli 2014, det spredde seg i muskulaturen oppover legger lår, hofter og armer. Og i løpet av august har jeg blitt nedlesset med symptomer, og da jeg kom meg til lege, 5 september, var det med følgende liste av symptomer:
smerter i muskulatur
kribling/urolig ben
feberfølelse/varm i ansikt
rennende/ sviende øyne med trykkfølelse og dårlig/tåkete syn
hæshet (som tidvis startet allerede for 2 år siden )
soppinfeksjon (stadig tilbakevendende til tross for behandling)
svettetokter flere ganger i timen (har også hatt dette i enkelte tilfeller fra allerede for 2 år siden.
Vektoppgang 10kg på 2 år. 4-5 bare i sommer (tiltross for trening og sunn kost)
Sulthetsfølelse
mangelfull libido
Irritabel
Tungpustet
Angstfølelse
Trett og svak
håravfall
Hard mage ( de siste 2 år meget løs mage)
Sår hals de siste 2 mnd
Nedsatt hukommelse og konsentrasjon, har vært slik de 2 siste år etter angstlidelsen
Forhøyet BT og puls, målt av lege
Mange bl.prøver ble tatt. Disse var utenfor referanseområde:
5/9-14
S-TSH: 0,01 ref. 0,3-4.5
S-FT4: 33 ref. 10-22
S-FT3: 7,8 ref. 3,5-7
S-TRAS: 0,5 ref. ?
S-Anti-TPO: 1313 ref. ?
15/9-14
S-TSH: 0.01
S-FT4: 25
S-FT3: 6,3
Dette er historien min, og utfra det som skjedde for 2,5 år siden er jeg ganske sikker på at jeg har gått med ett snev av forhøyet stoffskifte lenge. Det er kanskje ikke slik at det nødvendigvis har vistes på noen prøver, men nok til at jeg har blitt dårlig.
Jeg skal be fastlegen om å få se eventuelle tidligere stoffskifteprøver som er tatt.
Jeg er ganske fortvilet over å ikke klare å opprettholde mitt aktive liv lengre pga symptomene
Hvordan blir jeg kvitt smertene i musklene? hva kommer de av?
Ønsker veldig gjerne synspunkter og råd fra dere.
Med vennlig hilsen Martine
Lignende tråder
-
Hyper og fryser.
Av jojo75 i forumet Graves sykdomSvar: 2Siste melding: 16-05-08, 11:22 -
Fra hyper til hypo..
Av tollo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 03-10-07, 07:08 -
Osteoporose av hyper / lav TSH ?
Av cathrin i forumet TSHSvar: 3Siste melding: 25-09-06, 18:56 -
Fremdeles hyper ?
Av pusur i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 06-09-06, 07:41 -
Fra hyper til hypo..