Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Og takk for oppdatering

Fra toppen av mitt hode så kommer først at thyroid medisinering ikke virker ordentlig når jernstatusen ikke er på plass.
Jod er også essensielt.
Selen hjelper til i opptaket - men der må jeg ta et lite forbehold,
for det er noe som må være på plass først.. (men jeg husker ikke hva; jeg må sjekke i boka til Øverby hva selen angår).

Det du skriver om DHEA - tolker jeg dithen at binyrene ikke får noen støtte lenger
Symptomene som du tilskriver din lille erfa-dose .., jeg tror ikke det.
Mitt forslag er at de er et rop fra binyrebarken din

Les f.eks her: http://www.stopthethyroidmadness.com/adrenal-info/
- lite utdrag, bare:
Additionally, dysfunctional adrenal/hpa axis can result in high amounts of thyroid hormones to build in the blood (which we call pooling), making your free T3 labs look high in range with continuing hypo symptoms, or
causing hyper-like symptoms from excess adrenaline on doses of desiccated thyroid which shouldn’t produce those symptoms.
The latter can include
anxiety or
nervousness,
light-headedness,
shakiness,
dizziness,
racing heart,
sudden weakness,
nausea,
feeling hot,
or any symptom which seems like an over-reaction to desiccated thyroid,
but are in reality the result of low cortisol,
or a mix of high and low in the early stages of sluggish adrenal function
.
Low cortisol can also keep you hypothyroid with hypo symptoms.

Hvis du sliter med og lese engelsk for tida, så kan jeg oversette etterpå - må dra hjem fra jobben først
Hvem skriver ut erfa til deg nå? Hvis fastlegen ikke vet at du tar thyroid, så vil han vel mistolke dine blodprøveresultater..?
Jeg har ligget på for høy dose til tider, men har sluttet og kalle det for overdose; for man dør jo ikke av det ;)
Hei
Takk for innspill. Jeg kan ikke så mye om dette ennå, men merke at det er mye kunnskap her inne, så jeg suge til meg alt jeg kan Jeg ha alltid så lenge jeg kan huske ha væt lav på jern, sjøl om æ tar opptil 4 tbl daglig med Hemojern. Har alltid lagt rett under eller på nede ref.omr som vel er ca 10-12. I perioder har jeg vært nede i 7-8, men ha nå klart å få det opp i 19 Tar omega 3 i tillegg til jern/c-vit daglig uten at det ha hjulpet. Men nå når jeg har lagt om til helt glutenfritt så merker jeg at det gradvis har begynt å stige. Så du mener at hvis Ferritin blir høyere, så vil opptaket fra Erfa bli bedre??
Min fastlege e helt nyutdannet og har null peiling på Hashimotos, så henne diskutere jeg lite med. Prøve å ordne mest mulig selv, men ser jeg må få henne me på lag ifht å få tatt noen målinger innimellom.