Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Threaded View
-
01-06-14, 08:36 #11
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Liten oppdatering: Jeg bruker nå 18.75 mg kortison. Jeg har siden augsust-september klart å halvere dosen. Det synes jeg er veldig oppmuntrende. Jeg bruker 2.75 grain (165 mg) thyroid. Jeg har kuttet DHEA med ca en 1/4, drysser ut endel pulver av kapslene på 25 mg. Jeg forsøker som jeg har skrevet før, å kutte ut disse hormonene. Ikke thyroid selvsagt, jeg har en kjertel ute av funksjon.
Det jeg synes å merke, som jeg finner litt interessant, er at på den tiden på natten eller tidlig morgen hvor kortisolet slippes for dagen, i tre-fire tida, merker jeg energi når jeg våkner. Tidligere kunne jeg våkne på den tiden og kun føle meg fullstendig utmattet. Nå kjenner jeg mer og mer på energifornemmelser i kroppen, pluss varme. Jeg håper at det betyr at kroppen jobber mer og mer med selv å produsere kortisol. Jeg tenker at jeg skal fortsette å veldig langsomt trappe ned kortisol. Håpet mitt er nå at kroppen skal klare å lage kortisol selv, at jeg kan klare meg uten tilskuddd av dette.
Jeg sover bedre. Mye av det som skrives her om søvn handler om hormonelle søvnstrategier. Som jeg har sagt før, for mange av oss er det en bakenforliggende grunn til at hormonene begynte å synke. Det kan ha med erfaringer tidligere i livet. Erfaringer som ikke gjorde oss noe godt. Det kalles for traumer.
Jeg jobber litt annerledes med søvnstrategier enn fra en ren hormonell vinkel. Jeg jobber med å fortelle meg selv at huset jeg bor i, rommet jeg sover i, er trygge steder. Barndommen min var ikke trygg. Det har skapt en utrygghet i meg som jeg nå jobber med å endre. Jeg forteller meg selv at det er ingen som skal rive meg ut av søvnen, de andre i huset er vennlige mennesker som vil meg vel. En ting som har gjort meg veldig godt, er å lage et såkalt tyngdeteppe, weighted blanket. Teppet mitt består av små plastkuler innsydd i mange små lommer eller ruter. Du kan spare mye på å lage det selv hvis du er nevenyttig. Det er enkelt å lage hvis du kan sy. Instruksjonsvideoer ligger på youtube. Mange synes kanskje at et tyngdeteppe høres helt vilt og merkelig ut. Mitt teppe veier, inkludert stoffet, tre kilo. Det er en helt ideel vekt. Det kjennes som om du får en kropp, eller noen gode hender som vil deg vel rundt kroppen. Det gir rett og slett en fornemmelse av trygghet, av å synke ned i madrassen. En følelse av å være omgitt av godhet, kjærlighet. Teppet hjelper meg med å slappe av.
Jeg forteller dette for å si at det at når hormoner er ute av balanse, er det også mye annet som kommer ut av balanse. For meg er strategien å gå tilbake til kilden, til det som startet det hele: traumene skapte ubalanse i hormonene, det autonome nervesystemet og muskulaturen min. Jeg har bedre kontakt med følelsene mine, muskulaturen begynner langsomt å bli mer avspent. det er en lang vei å gå, men det jeg får tilbake, gjør at det er mödan värd, som de sier over grensen
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker