Hei.

Jeg er gravid med mitt andre barn, og halvveis i svangerskapet. Jeg har en medikamentutløst hypotyreose og tar Levaxin, men dosen er ikke endret på siden jeg ble gravid. Blodprøver tas hver 6 uke, jeg blir kun fulgt opp av min fastlege. Har aldri vært i kontakt med endokrinolog i de årene jeg har hatt diagnosen(siden 2004).

Det er vanskelig å vite om "symptomene" man har skyldes graviditeten eller om det er stoffskiftet. Jeg har tidvis hovne fingre, smerter i fingrene, er veldig trøtt og slapp og labil. Har også veldig tørr hud.

Det ble sist tatt prøver 06.03, verdiene var da(skriver referanseområdene i parantes) S-TSH: 3,6 mIE/L (0.27-4.20) og S-T4 fritt: 12 pmol/L (12.0-22.0).

Er det noen her som vet hvor verdiene burde ligge når man er gravid, evt generelt? Jeg leste et sted at mange med lavt stoffskifte fungerer best når S-TSH ligger mellom 0,5 og 1,5, men vet ikke om det er tilfelle. Legen min sier bare at siden det ligger innenfor referanseområdet er det bra. Jeg leste også her på dette forumet at en gravid kvinne burde øke Levaxin-dosen. Det har ikke jeg gjort. Jeg ble syk da jeg fikk mitt første barn, stoffskiftet ble veldig lavt og i stedet for å måle det sa de til meg "det er normalt å være sliten når man har fått barn"... Dette er jeg heldigvis klar over denne gangen, så jeg kommer til å kreve at stoffskiftet blir målt jevnlig også etter fødsel.

Håper på svar!