Hei, en liten oppdatering fra meg.

Jeg var en smule skeptisk da jeg begynte med ortomolekylære tilskudd, da spesielt med tanke på niacin som gir rødming/flush. Dette har i grunn gått helt fint. Flushen har ikke vært spesielt ubehagelig eller skummel på noen måte. Jeg tar også en rekke andre tilskudd, samt B 12 sprøyter.

Det jeg nok fortsatt sliter med er magen, men litt usikker på hvorfor? Kan det være at jeg reagerer på sitrus i de store C-vitamindosene jeg tar, eller kankje jeg reagerer jeg på eplepectin (fiber)? Jeg skal nå prøve i to uker uten eplepectin og med en annen type C-vitamin, uten sitrus, i håp om at det hjelper. Men, må nok ta ny avføringsprøve for å sjekke status.

Legen var forøvrig veldig fornøyd med meg. AntiTPO er på god vei nedover, en markert nedgang siden forrige gang jeg tok blodprøver. Jeg hadde også fått forskjøvet forholdet mellom fritt T4 og fritt T3. Det vil si at jeg har forholdsvis høyt fritt T4, og med tanke på at jeg tar erfa thyroid, som har forholdsvis mye fritt T3, i forhold til fritt T4, sammenlignet med det en menneskekjertel normalt produserer, så er dette litt pussig. Legen mener at dette tyder på at jeg har noe egenproduksjon. Forholdet mellom fritt T4 og fritt T3 har altså endret seg siden forrige blodprøvetaking, dvs før jeg begynte med ortomolekylære tilskudd.

Vel, legen er optimisistisk og ber meg redusere erfa thyroid. I første omgang er det kun snakk om en nedgang på 1/2 tablett. Men, om noen måneder, er det aktuelt å prøve å framprovosere mer egenproduksjon. Det vil si at man reduserer stoffskiftemedisinen ytterligere, i håp om å få i gang kjertelen igjen. Han kan ikke love at det er mulig å få i gang kjertelen, men vil gjøre et forsøk. Min kjertel er forøvrig innskrumpet, betent og egentlig ganske så ødelagt da....

Men, synes dette er interessant, men forstår at jeg også må følge med litt selv, hvor langt ned tør jeg gå på medisin og hvor lenge skal man la et slikt forsøk foregå? Det er klart at man kommer til å bli dårligere i denne perioden, før man eventuelt får noe mer egenproduksjon i gang igjen da. Legen mener imidlertid at jeg ikke kommer til å bli dårligere enn det jeg var før jeg begynte på behandling, siden antiTPO blir forholdsvis lavt nå.

Noen som tør å kommentere dette?