Ok, tenkte jeg; hvis det nå er stoffskiftet som er synderen til mine plager - det første jeg skal gjøre er å legge om kosten!
Lavkarbo og glutenfrie matvarer, here I come!!

Jeg kjøper lavkarbo knekkebrød og glutenfri melk, kommer hjem og tar ut gulosten (som jo har 0 karbo) og spiser et par-tre knekkebrød. Så kommer jeg på at; gulost inneholder MELK, og jeg skal jo ikke drikke melk! Samtidig er gulost gunstig for hjertet mitt da jeg av forskjellige andre grunner, bortsett fra stoffskiftet, er i faresonen for å ha for lite kalium.

Og alle grønnsakene jeg i utgangspunktet elsker. Eller eggerøre - jeg elsker bacon og eggerøre, men nå skal jeg ikke røre eggehvite heller? Det finnes, etter hva jeg leser, LANGT mer nei-mat enn ja-mat? Ikke broccoli, ikke kål, ikke ditten og ikke datten? Fant en liste over hva jeg kan spise og hva jeg ikke kan spise da jeg googlet. Listen over hva jeg ikke kan spise var minst dobbelt så lang.

Stemmer mine foreløpige teorier om at dette kan bli vanskelig dersom man skal ha totalavhold mot sukker, gluten og ørten forskjellige typer grønnsaker? Det er klart - teoretisk sett - hvis man ikke spiser noe som helst - vil man jo slippe alle plager som blir trigget av mat. Da har man kun sulten igjen. Men målet med å legge om kosten er neppe anoreksi heller...

Mener ikke å være fordomsfull mot "stoffskiftematen", men jeg ble litt deppa da jeg satt meg ned og leste her. Føler at jeg knapt kan spise en eneste matvare, samtidig som det er viktig at de andre her i huset får i seg det de trenger.

Er det noen som har tips til en enkel hverdag med riktig mat?

En annen ting; kan man bruke stevia i kosten hvis man vil lage noe godt, eller er dette også forbudt?

På forhånd takk for svar