Viser søkeresultater 1 til 10 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
Threaded View
-
04-01-14, 17:36 #24
Sv: Dagboken til Vibeke W
Hei - ja du kan gjerne kjenne på skepsis angående den hjelp som tilbys! Om man kommer seg til en videre undersøkelse, så skjer det likevel lite og ingenting. Det er i hvert fall min erfaring - og så går man der og fortsatt føler på at ting ikke er ok :

Men nå ville jeg bare nevne litt om det med bryst/endokrinologisk avdeling (poliklinikk): Jeg opplevde det samme i sommer, da jeg skulle få en grundig sjekk av mine knuter. Jeg stusset også litt over dette, men fant ut at de muligens har slått sammen disse to funksjonene pga praktiske hensyn. Så får de brukt ultralydutstyret til både bryst og skjoldbruskkjerteldiagnoser. Det er vel ikke så skrekkelig mange i hver kategori som skal innom der hver dag, så jeg ser for meg at om de skal ha en maskin til hver sin "greie" så ville de stå en del ubrukt. Da heller kombinere. Det var i hvert fall ingen kø i venterommet da jeg skulle inn. Jeg satt i samme rom som jeg gjør når jeg skal på mammografi, og de andre forsvant dit inn
Muligens må noen av de (dessverre) inn i ultralydrommet for en grundigere sjekk senere, men de fleste slipper nok!
Jeg regner med at det var en endokrinolog jeg møtte, og ikke en "brystlege"
Regner med at det er det samme opplegget du skal gjennom - at de skal vurdere strumaens "alvorlighetsgrad" og størrelse, og eventuelt ta en biopsi. Akkurat det slapp jeg, for legen mente knutene var litt for små til det :-) Men nå kjenner jeg jo ikke om de vokser eller ikke, sånn på millimeteren, så jeg får vel ingen ny undersøkelse før jeg får større plager.
Om du får fastlegen din til å ta jodprøve, så vil jeg komme ned til Bergen og snakke med samme lege
Da tror jeg han får en stjerne i hatten! Jeg prøvde meg også med det jeg mente var et ganske legitimt spørsmål, da jeg atter en gang fikk bekreftet at det var ingen betennelse i kjertelen, men dog at det altså er kommet knuter og følbar hevelse på halsen. Jeg spurte da min fastlege om det ikke da var en ide å sjekke jodnivået, for en årsak må jo mitt lave stoffskifte ha. Svaret jeg fikk var ganske enkelt dette: Du spiser vel salt? Jo da, men ikke så store mengder akkurat, og jeg har liksom en tanke om at om det er en jodmangel så vil mitt lille saltinntak være som en dråpe i havet, og slettes ikke være nok til å gjenopprette en mangel! Og min andre tanke er jo at OM det nå likevel er lavt jodnivå som ligger til grunn, så går det i hvert fall an å rette på det! Så kan man kanskje slippe livslang medisinering, og på toppen av alt bli frisk igjen
. Ja, tenk om det!! Men slike tanker forekommer visst ikke i de mer akademiske hjerner :-) Nå har jeg gått og fundert en stund på om jeg skal gå andre veier for å ta denne prøven. Det er kanskje noen private klinikker som ikke er så vrangsnudde. I alle fall: lykke til med den samtalen!
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14

Svar med sitat

Bokmerker