Viser søkeresultater 1 til 10 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
Threaded View
-
19-12-13, 05:00 #20
Sv: Dagboken til Vibeke W
Det bliver du nødt til selv at tage hånd om - læse, lære og tage en beslutning. Der er no way in hell, at en skandinavisk skolemediciner kan vejlede dig om jod.
En ting er sikker: man dør IKKE af jod loading test, som den bedste mulighed for fastslå OM der er tale om jodmangel. Ved jod-loading test indtager man en bestemt mængde jod, hvorefter man indsamler urin til jod-analysen. Udskilles mellem 95-97 % af jod igen - har man ikke jodmangel. Udskilles under 95% jod - har man jodmangel, hvis grad afhænger af hvor meget jod er udskilt efter indtagelsen af "loading-dosen": jo mindre jod udskilles igen, jo større jodmangel. Det tager op til 2 år før jodmangel-tilstand er udbedret ved tilskud af Lugol's. Det tager så lang tid fordi - jo større jodmangel i udgangspunkt, jo længere tid det tager at få kroppen omstillet fra "jodmangel-management" til "jodmætning-management". Du kan finde relevante søgeord i denne Guide.
Problemet med jod er, at det er en af de eneste grundstoffer, som menneskekroppen IKKE kan deponere, og er derfor afhængig af daglig tilførsel af jod!! Daglig tilførsel. 1200 mcg er den mængde som bl.a. WHO angiver som den øvre grænse for safe indtag af jod pr dag. Det er sikkert som amen i kirken, at man kan ikke spise sig til blot det halve ved at spise vores moderne kost, idet de enorme mængder af Omega-6 i lakse-foder og ellers foderet til husdyr og fjerkræ, har kraftigt reduceret indhold af jod i kød og mejeriprodukter. Hvem orker at spise 2 kg u-opdrættede sild hver dag, for at få i sig jod nok til godt helbred? Ikke jeg...
Vores almindelig jod i døgnurin test er upålidelig, fordi den viser falsk "OK" ved kosthold indeholdende meget mere Omega-6 end animalsk Omega-3 - dvs. det meste af vores købe-mad. Vegetabilsk Omega-3 fungerer stort set lige så jod-goitrogent som Omega-6. Særlig alle afarter af rapsolier, dvs. ren rapsolie og ellers alle fødevarer produceret med rapsolie - hver eneste dag afmonterer og skyller jod ud i stride strømme, hvilket forfalsker resultater af jod i døgnurin-prøven. Alle er glade: ingen jodmangel på papiret, mens den stakkels menneskekrop bliver ved med forsøge at fungere med jodmangel.
Du bør insistere kraftigt på at lægen får fingeren ud og undersøger din struma for "varme" ("toksiske" hedder det også) knuder, selv om en enkel "varm" knude er allerede rigeligt til at give folk hyperthyreose. En ikke autoimmun hyperthyreose med varme-knude-struma (Multinodøs/nodøs toksisk struma), får man af jodmangel.... efter at man har haft en "almindelig" knudestruma - "kold" dvs. uden ekstra hormon-produktion, et stykke tid. Punktum! Det kan kun gå for langsomt med at få det undersøgt!
Du er nødt til at få det afklaret af flere grunde:
1. en "kold" knudestruma bliver i de fleste tilfælde til en "varm" - jo længere man går med jodmangel, og da kan antallet af disse "varme" knuder øges;
2. du kan risikere at blive sat på Neo-Mercazole, og få lavt stofskifte (berg og dalbane);
3. du kan risikere at blive behandlet med radiojod, og få lavt stofskifte (berg og dalbane);
4. du kan risikere at blive opereret, og få lavt stofskifte... (forever)
Man får ikke meget nytte af sin doktorgrad, med lavt stofskifte i farvandet...
At "han ikke holder muligheten for jod oppe" udspringer fra at han ikke aner hvad han roder med... når "han har en teori om at selv om TSH er på et normalt nivå, så kan det være for lavt for meg. For lavt TSH kan føre til dårlig og urolig søvn". Jeg kan love dig for at tilsvarende sludder og vrøvl har jeg sidst hørt da en person har fortalt om at hendes læge mente at TSH på 146 var ikke noget at bekymre sig om, så længe hendes FT4 var lige under normalt område.
Du må virkelig være agtpågivende i forhold til, hvad denne læge kan finde på at byde dig. Og hvordan har han tænkt sig at hæve dit TSH? Med Neo-Mercazole eller radiojod? Eller operation af din skjoldbruskkirtel?
Jamen, Vibeke (
) - prøv bare at spørge folk herinde om, hvordan deres søvnkvalitet er med lavt stofskifte, fordi du er nødt til at få lavt stofskifte for at få TSH op! Jo! Vi sover vældig godt med hævet eller højt TSH. Både 12 og 16-18 timer i døgnet kan vi sove... og det mest spændende (NOT) ved denne gode (NOT) løsning er, at når vi endeligt vågner - er vi ikke en skid udhvilet alligevel, og efter et par timer på benene, drømmer vi bare om at dratte ned på den nærmeste sofa igen.
Denne læge bør du tage dig i agt for! Hvis dit liv og din doktorgrad er dig kære.
En ting er sikker som amen i kirken: din beskrivelse af dine søvnoplevelser har (siger/skriver) INTET med TSH at gøre.
Prøv at nærlæse denne artikel om "parasomnia": http://emedicine.medscape.com/articl...erview#showall , som (jeg tror) kan skaffe dig et par AHA-oplevelser...
Der findes ingen decideret behandling indenfor skolemedicinen, undt. krampeløsende-lægemidler til dem som decideret går i søvne. Jeg har dog læst om folk, der har fået en pæn grad af kontrol over deres "parasomnia", ved at gå i gang med systematisk "stress-træning" via bio-feedback ("kvantemedisin" på norsk?). Flere af de kloge læge-hoveder ude i verden hævder at det er det "indbyggede" i den daglige tilværelse stress, som kroppen kommer af med under søvnen, som ligger til grund for manifestationer af parasomnais, uanset arvelige eller erhvervede.
Det "indbyggede" i den daglige tilværelse stress, er det stress som man håndterer ved (bevidst eller ubevidst) at acceptere og lærer at leve med, så det ikke længere føles som stress, men som i det underbevidste alligevel fungerer og påvirker, enten fysisk eller psykisk, eller begge dele. Går man i gang med at indøve biofeedback teknikker til håndtering af stress, som afstresser og forhindrer nyt stress i at rodfæste sig i kroppen og (under)bevidstheden, vil det mildne parasomnias hos nogle, mens hos andre vil det fjerne den helt. Dog bør denne autogene træning gentages (friskes op) med mellemrum, måske et par gange om året, for at fastholde effekten.
"Kvantemedisin" lyder som et eller andet alternativt hokus pokus, men jeg kan love for at det er alt andet end det. Jeg har en biofeedback "maskine" stående herhjemme siden 1990-erne, og jeg love for at jeg har meget at takke den for. Vi har snakket om det bl.a. i Sharons tråd her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13661 I Danmark kaldes bio-feedback for "frekvensbehandling".
Nu lyder jeg som om jeg er helt sikker på både "diagnose" og "behandling", men i virkeligheden er intet i helbred, sygdom eller i medicin 100% sikkert. Det som har fået mig til at tænke i disse baner er alt det , som jeg husker at du har skrevet her på forummet i tidens løb... Jeg tror, at du er en stress-labil person, der har udviklet en effektiv, formidabel kontrol med stress-reaktioner i kroppen og sindet - for at kunne fungere og for at trives, og det fungerer det meste af tiden.
Når man er sensitiv og udadvendt (en guddommelig, men også belastende kombination), er det meget nemt at komme til at over-håndtere stress indtil og over grænsen, hvor det bliver fortrængt i stedet for bearbejdet dvs. uskadeliggjort. Fortrængt stress er endnu mere belastende end akut stress i hverdagen, fordi fortrængt stress kan man ikke længere forholde sig til = bearbejde. Det sidder der bare, under overfladen i kroppen og sindet, og skaber grobund for både fysiske skavanker/sygdomme, og for af-reaktioner som f.eks. parasomnias... alt imens man selv tror, at man er - øh - så afslappet.
Uanset hvad, hvorfor og hvordan, føler jeg at du kan - under alle omstændigheder - få en masse godt ud af autogen stress-træning ved hjælp af bio-feedback teknikker. Det er bare bydende nødvendigt at finde rette fagperson med rette kompetencer, som sin biofeedback-træner i begyndelsen. Senere kan man fortsætte den autogene træning på egen hånd, nøjagtig som jeg har gjort gennem mange år. Det kan endda gå hen og blive en opdagelsesrejse i egen krop og psyke... lidt som at opdage Amerika om og om igen, på den gode måde.

P.S. hold da helt op...
Det blev langt igen. Jeg kan øjensynligt ikke fatte mig i korthed.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14

Svar med sitat

Bokmerker