Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Threaded View
-
13-12-13, 14:29 #1
Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO
Hei
Blir takknemlig for noen kommentarer fra dere som har oversikt
. Nå har jeg lest en del her, og er litt klokere men også litt forvirret.
Jeg er egentlig(?) en energisk og positiv kvinne (47 år), men har de siste ti årene (og kanskje før det) følt meg tidvis utslitt og deprimert med mange av symptomene jeg finner her på forumet (liste under). Nå er jeg nådd et punkt hvor jeg ikke lenger føler jeg klarer å håndtere situasjonen, hvor det ikke bare går ut over meg selv (og familien), men jeg klarer snart ikke jobben. Alle sier jeg bare stiller for store krav, men lang tids dårlig hukommelse og konsentrasjon og lav produktivitet har nå toppet seg med at jeg tidvis ikke klarer å holde tråden i møter og stille de gode spørsmålene og få det ut av møter som man skal. Jeg føler meg helt ubrukbar og fortviler.
(Til tross for dette har jeg vel et relativt høyt aktivitetsnivå, "hjemme-prosjekter" og økende grad av trening de siste årene og min mor mener slitenheten kommer av det. Jeg er "slank og sterk og sunn", og mener trening gjør meg godt, dopamin, kondis, styrke, sosialt, følelsen av å gjøre noe bra som jeg ikke trenger bruke hodet til, men det er selvfølgeligen balansegang. Grunnleggende rastløshet og et innprogrammert krav om å utrette noe hele tiden gjør det ekstra vanskelig å takle at jeg slett ikke klarer å komme meg opp og i gang i heimen. Motstridende.)
Ved legekonsultasjon i november ble jeg 50 % sykemeldt ut desember, med henvisning til samtaleterapi. Legen mente det ikke var indikasjoner på fysiske problemer. Men jeg hentet etterpå en utskrift av siste blodprøve hun satt med som viste høy Anti-TPO. Pr telefon avviste legen at det hadde betydning siden TSH og T4 var fine, kun naturlig variasjon, og det var bare å overvåke med ny blodprøve om et halvt år. Jeg ser vel for frisk ut da, til å vekke noen bekymring...
Er Anti-TPO på 527 ikke høyt nok til å ta alvorlig? Og er ikke et halvt år altfor lenge?
Prøve 15.07. 15.11. ref.verdi
S-TSH 1,6 1,2 (0,2-4,0)
S-FT4 15,2 12,2 (11,0-23,0)
S-FT3 4,4 (3,5-6,5)
S-Anti-TPO 527 (<100)
Vit B12 480 (170-650)
Vit D 175 (50-150)
15.07: Tidligere mononukleose påvist, vet ikke når jeg hadde sykdommen (S-EBV-VCA IgG og A-EBV-EBNA IgG – begge positive)
Etter å ha lest og lest de siste dagene ser jeg plutselig at jeg har fått den hovne tungen med tannmerkene, og en konstant klump i halsen. Jeg har nok tidligere hatt det, men ikke lenge av gangen tror jeg. Mine symptomer for øvrig lister jeg nederst.
Psykologen jeg har vært hos sier jeg bør sykemeldes en måned til. Jeg må altså uansett til legen helst før jul, og jeg ønsker å forfølge hypotyreose-sporet. Kan noen gi meg råd om hva slags prøver jeg bør be om å få tatt (evt. i tillegg til TSH, fT4, fT3 og anti-TPO)?
Insulinnivå? Jod? Anti T-TG? fT3? + rT3, TRAS? Kortisol? Binyre-greier? Astrat???
Andre råd?
Mine symptomer (vet ikke om alt er relevant, blir ganske overveldet når jeg ser det samlet):
- Ekstremt dårlig korttidshukommelse (subjektivt, ja, men...)Må skrive opp! Langtids også dårlig
- Jernteppe, og vanskelig for å holde tråden. Multitasking ikke lenger mulig med hodet
- Dårlig konsentrasjonsevne (sliter enda verre nå i landskap)
- Klarer/orker ikke lenger planlegge
- Ofte nedstemt /periodevis deprimert
- Gråter lett (eller nesten gråte) av ingenting(?)
- Ofte sint/irritabel
- Utslitt-følelse, 0 energi
- Veldig trett, spesielt ettermiddag/tidlig kveld. Fungerer bedre igjen etter 21-22, når jeg vet jeg burde sove. Sover 12-14 timer noen ganger når jeg gir etter og legger meg ved middagstid.
- Ofte supertrøtt om morgenen, selv etter en god natts søvn. Nå tar jeg Urbase mineraltilskudd (fosfor, kalsium, kalium, magnesium, natrium), da er det lettere å komme seg ut av sengen om morgenen, og det hjelper på magen)
- Tiltaksløs, rettere sagt klarer ikke komme i gang, evt. fullføre ting jeg har påbegynt - klarer ikke mobilisere til mine mange planer/ønsker - blir nederlag
- Treg/vanskelig mage, ustabil avføring – forstoppelse, diare-liknende, hemoroider
- Oppblåst mage. Typisk 2-6 dager med lite avføring, blir synlig oppblåst, vektøkning 1- 2kg.
- Periodevis ubehagelig trykk i øvre del av magen, som om gravid, med "liten plass til lungene", kort pust. Hemmer løpetrening. (Gastro-skopi i vår viste ingenting unormalt)
- Hovenhet rundt øynene, tror det henger sammen med oppblåstheten(?) (føler meg såå stygg)
- Søthunger, stappe-i-meg-noe-krav for å jobbe/konsentrere meg
- Frossen når jeg ikke er i aktivitet, må ofte ha ullsokker når jeg legger meg eller ekstra dyne, har kuttet ut varmeteppet
- Våkner ofte svett på morgenen, men har nå flere dager likevel målt morgentemp. til 36,6 (rektalt) (37 ved leggetid)
- Hoven tunge – tannmerker på begge sider, klump i halsen samtidig, vanskelig å svelge (ikke hatt dette over tid, men nå)
- Såre, tørre øyne (alltid hatt, men verre i det siste)
- Hes/grumsete stemme, kremter mye
- Overfølsomhet for lyd - føltes helt ekstremt da barna var små (15 år siden), er kanskje noe bedre nå
- Tørr hud, spesielt hender og føtter
- Munnsår (ofte blemmer og sår innside lepper, ikke belegg)
- Hypothyreose i familien (mormor gikk på Thyroxin)
- Hadde lenge lavt B-vitamin-nivå, neglisjert av legen, maste meg til kur for å få det opp, er nå bra. Tar B-tilskudd
- Har sjekket at jeg ikke er i overgangsalder ennå, har lurt på om det er små hormonsjokk som gjør meg skrullete
Har tatt opp binyre-svakhet og lavt stoffskifte flere ganger disse årene (annen fastlege), men ikke fått noen tilbakemeldinger på at det var aktuelt. Har fått henvisning til psykolog for moderat depresjon etc flere ganger, og prøvd noen forskjellige terapeuter, uten at det har gitt avgjørende uttelling. Har også vært innom lekk tarm, prøver etc hos alternativ lege, ikke forfulgt. Tror jeg er gal innimellom...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Høy anti-TPO, spontan abort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...
Av Shadow i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 37Siste melding: 21-04-12, 09:57 -
Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
Av sivcath i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 22-01-08, 11:28 -
Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
Av sivcath i forumet DepresjonSvar: 0Siste melding: 22-01-08, 11:28 -
Hva er det som kan forårsake hypotyrerose når man ikke har anti-stoffer?
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 05-08-07, 16:36 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat
Bokmerker