Hm, ja det er som du skriver, kommer helt an på hvordan man bruker Facebook. Selv er jeg svært sjeldent ute på " det åpne nettet" som du skriver. Det har jeg ikke tid til. Jeg meldte meg ut av Facebook for noen år siden, mye fordi jeg syntes det var så utrolig mye meningsløst som ble delt av mennesker jeg såvidt hadde en relasjon til. Dette stresset meg personlig, og jeg ble irritert. Så var jeg noen år uten FB, og syntes det var vanskelig å følge med rett og slett.

Nå har jeg vært medlem i ca ett år, og er svært nøye med hvem jeg legger til som venn, det er de jeg faktisk har en relasjon til. Så jeg har jo kun venner der som jeg synes om, så det er jo fra egen klan så og si (som han jo kritiserer). Av disse vennene er det endel politikere, endel akademikere (ganske mange må jeg jo innrømme) og endel som er interessert i kosthold og helse.
Det er gjennom hva jo disse poster at jeg får et innblikk om hva som blir publisert på det åpne nettet, gjerne er jo det artikler fra aviser og blogger som blir presentert. Er det noe som virkelig er bra, kan det spre seg raskt, meget raskt på FB, og nå veldig mange.

Et bra eksempel på dette er en kvinnelig lege som på sin status skrev et iltert innlegg der hun kritiserte lokalavisen i Bergen (bt). Hun kritiserte avisen for ukritisk å støtte den nye blåblå regjeringens ønske om å gi leger rett til å forbeholde seg mot å henvise kvinner til abort pga religiøs overbevisning. Innlegget til legen var bra skrevet, med mye faglig tyngde. Først var det hennes venner som delte statusen, så ble statusen åpnet for alle, så ble det oppfordret å sende det inn som et innlegg i avisen.

Uten FB hadde i alle fall ikke jeg fått dette med meg. Det eneste jeg klikker meg inn på utenom ulike forum, er NRKnyhetene.
Så jeg skjønner ikke helt kritikken, og det er nok fordi jeg bruker nettet marginalt egentlig.

Men skjønner jo utfordringen med at det ikke er søkbart for andre når det havner på FB, men kan ikke dette løses av p poste det ute på det åpne nettet, og tenke på at FB kan distribuere informasjonen?