Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Vær forsiktig så du ikke kollapser.
Ja. Netop. Det tror jeg, er efterhånden en overhængende fare for. Du har brug for en bisidder. I sammenligning med tilbage til den tid, du har skrevet her første gang og i dag, er du nu blot en skygge af dig selv. Du har brug for en bisidder, som kan holde "helsevæsenet" fast på lægelig omsorg for dig. Jeg tror ikke (længere), at du kan klare det på egen hånd, fordi det er tydeligt at din fastlæge lader dig blive mere og mere syg og svækket...

For nogle dage siden postede du en tråd: Hodepine, kvalme og blødningsforstyrrelser.

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
I begynnelsen av denne måneden fikk jeg tiltagende hodepine i det som da var uka før min månedlige blødning. Siden ble hodepinen konstant, jeg ble mer eller mindre konstant kvalm og blødningen gikk helt over styr i volum og ant. dager (14 dager!). Jeg måtte til slutt ta Cyclokapron for å i hele tatt få stoppet blødningen.. Blødningen stoppet etter noen dager, men den lammende hodepinen og kvalmen er fortsatt til stede. Det kan også virke som om jeg har en viss tendens til dobbeltsyn(?) Usikker på hva som skjer/har skjedd da jeg ikke kan huske å ha hatt slik hodepine og kvalme før..

Og legen..? Fikk sykemelding og så tok han blodprøver; Hb, ferritin, B12, homocystein (???)

Har ny legetime for å prøve å komme til bunns i problemet, men helt ærlig vet jeg ikke hva problemet er/hvilke prøver jeg burde tatt.. Noen tips? Har prøvd å søke her inne og lurt på om det kanskje kan ha med østrogen, progesteron og/eller kalium å gjøre..? Er helt ullete i hodet så jeg greier ikke helt å sette sammen puslespillet..
Så er det at jeg spørger (igen) om nogen af dine læger har udvist nogen interesse for POTS (se indlæg 153 og 158) ?

Foruden andre "typiske" symptomer, har du to, meget karakteristiske "tegn" som burde benyttes af dine læger, til forsøg på at pejle sig på årsagen til dine plager: lav aldosteron og lav renin. Det som er det særlige i denne kombination er, at under normale forhold stiger renin når aldosteron falder, og omvendt. Hos dig er begge lave, og rent diagnostisk burde netop dette indkredse søgemuligheder for læger. Jeg forstår ikke, at det hidtil ikke er sket, og det er grunden til at jeg mener, at du har brug for en bisidder, der kan presse lægerne til handling.

Et udmærket udgangspunkt i henhold til at renin og aldosteron er lave hos dig er en tilstand/syndrom/sygdom som hedder Hyporeninemic Hypoaldosteronism, men det hører altså til kategorien "sjældne sygdomme" og udredning/diagnose af sjældne sygdomme var aldrig vores lægestanders stærke side...

Det er efterhånden sikkert og vist, at der nok er ikke meget hjælp at hente hos en fastlæge. Der er to norske speciallæger, der er medforfattere på Aldosteron-artiklen på Sundhed.dk: Geir Thue, spesialist i alllmennmedisin, dr. med., NOKLUS og Oasen Legesenter, Bergen (kan træffes bl.a. her) og Sverre Sandberg, overlege, professor i allmennmedisin, Nasjonalt kompetansesenter for porfyrisykdommer, Laboratorium for klinisk biokjemi, Haukeland Sykehus og Seksjon for allmennmedisin, Universitetet i Bergen (kan træffes her). Om de er rette eksperter ved jeg ikke, men de er i hvert fald "rette" nok til at kunne henvise dig videre.

Jeg ved ikke hvor langt fra Bergen bor du i Oppland, men uanset afstande er du nødt til at skaffe dig rette lægehjælp et eller andet sted, fordi indtil nu har du altså ikke fået nogen hjælp og det ser heller ikke ud til, at din fastlæge kan finde ud af at henvise dig videre, når han/hun nu, gennem så lang tid bare har ladet dig blive sygere og sygere. Det er i hvert fald ikke noget, der kan klares med kosttilskud og godnatsøvn.