Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Nå, nu ønsker kommunen at jeg skal undersøges af egen læge i forbindelse med min sygemelding. Er sygemeldt med stress, men hvad der er stress og hvad der er stofskifte, det er jo spørgsmålet. Og kan noget blive bedre, lyder spørgsmålet fra kommunen. Ja, det vil jeg sandelig håbe, siger jeg, men jeg ved det jo ikke. At ting tager tid er ikke noget, der er lavet plads til i kommunalt regi -- når man beregner hvor længe, der er sygedagpenge og den slags.

Helbredsundersøgelsen er "Så vi kan få alle detaljer på plads." Jeg forklarer damen på kommunen, at fastlæger ikke har forstand på stofskiftet og at det er speciallægen, der skriver recepterne ... og jeg gentager, at den medicin, jeg bruger, ikke er den gængse, for den kan jeg ikke tåle. Og min egen læge kender ikke noget til den medicin.
Nielsigne Regel nr. 1 - ikke for mange detaljer. Det kan en sagsbehandler alligevel ikke fatte et døjt af. Har du spurgt kort og direkte om, hvorfor det skal være hos den praktiserende læge der ikke har din behandlings-journal, når du er i behandling hos en speciallæge?

Der er frit lægevalg i Danmark. Spørgsmål er om kommunen har ret til at forlange at en ikke-behandlende læge skal attestere din sygdom, når han ikke er kommunens lægekonsulent. Eller måske er han/hun også kommunens lægekonsulent? Undersøg det først. Det kan være vigtigt. Hvad med at tilmelde sig http://www.k10.dk og spørge derinde? Der er hundreder af sygemeldte derinde og der er helt sikker mange i nøjagtig din situation, som deler informationer med hinanden.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Lige meget hjælper det. Jeg skal partout til undersøgelse hos egen læge, som desværre er en anden end den, jeg havde for et år siden - vedkommende stoppede som læge. Den nye læge og jeg kender ikke hinanden - eller i hvert fald har jeg kun én gang været der pga. mig selv, de andre gange har det været min datter, der skulle efterses. Så det er spændende nu - om nogen forstår noget eller nogen. Jeg er i hvert fald nervøs for, det er her, kæden springer -- har min fastlæge ikke tidligere set mine thyroidea-tal (fordi han ikke har noget med mig at gøre i den forbindelse) så gør han det lige om lidt ... og hvordan han reagerer .... tja Har jo ingen synlig tsh ... og det er jo noget, der kan få nogle op af stolene rundt omkring, ved vi

Der er alt for mange eksempler her på forummet og andre steder på fastlæger, der har vist sig at være nogle idioter, så det er faktisk alt for spændende, det her. Men der kommer ikke rigtig noget ud af at tænke negativt, så ...
Jeg har hørt om en patient med superlavt TSH pga. Thyroid-S, der har fortalt sin læge at han var faldet og slog hovedet i gulvet, hvorefter han TSH aldrig nogensinde kunne kravle op igen. Så vidt jeg husker, fik manden fred efterfølgende...

På den anden side, har du jo været igennem både Eltroxin og Euthyrox (?), og Liothyronin (så vidt jeg husker), alle med ekstremt dårlig effekt. Nu er du i behandling med Thyroid, og dette i tråd med at der produceres dansk Thyroid på Glostrup Apoteket, burde gøre det lettere for dig at trænge igennem hos den nye læge. Særlig da han/hun ikke behøver selv udskrive recepter og dermed selv begive sig ud i et ukendt land.

Det er mere den stress alt dette påfører dig, som bekymrer mig mest. Altså ikke selve begivenheder orkestreret af kommunen og ikke endda denne ellers ubrugelige undersøgelse hos lægen, men effekten alt dette har på dig. Kender du nogen du har tillid til, der kunne være din bisidder i alle kontakter med kommunen? Du har en lovfæstet ret til at have en bisidder med, uanset at mange kommuner forsøger at lyve om det og siger at en bisidder skal have kommunens tilladelse til at være tilstede under møderne.

Når man har en bisidder med, plejer kommunerne være langt mere påpasselige med at stille urimelige eller endda ulovlige krav til borgere. Desuden ville der være een at snakke med bagefter, men det sidste er jeg ikke sikker på at du vil synes om. Du er nok ikke typen som trives med at involvere andre i dit inderste. På den anden side - er man Palle Alene I Verden når man sidder i klient-stolen på et offentligt kontor, så måske ville det nytte med lidt kompromis på dette punkt... Ved ikke. Bare tænker "højt".