Hej allesammen tak for jeres svar. Jeg kan forstå at jeg ikke har fået forhøjet stofskifte af at indtage for meget jod, men har jeg så fået for lidt? Hvad er for lidt jod pr dag?
Jeg har jo forsøgt mig med tilskud af selen 6 paranødder om dagen og derudover 2 stk i pilleform, og jeg synes faktisk mine øjne blev værre, tror dog jeg har nøddeallergi selvom jeg lige har været til priktest og blodprøver for alle fødevarer og fik at vide at jeg ingen fødevareallergier har? Hvis jeg bliver dårlig af selen tilskud anisa som du beskriver fordi jeg har jod mangel?
Nu spiser jeg 1 stk selen tablet med zink og a, b og c vitamin i, en kæmpenatlysolie og 1 c vitamin long pille, og 1 20ug d vitamin. Er det de rigtige doser? Eller overhovedet det rigtige?

Hov glemte lige at sige at jeg nu hver morgen drikker 1 hel kande te lavet på salvie og gyldenris for at prøve at rense min krop ud, og derudover drikker jeg i løbet af dagen ca 2 l vand med økologiske citroner i. Er det godt, jeg synes det hjælper på hævelsen om øjnene men desværre jo ikke formen på øjnene

Hej igen jeg skal til lægen på torsdag d 22 så vil jeg be om mine tal, hvile skal jeg have kun f3, f4 og tsh? Så kan nogen måske tolke på dem, vil prøve om jeg kan få tallene siden marts, for lægerne har jo hele tiden sagt at det ser fint ud og går den rigtige vej

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Dessverre er det sånn at noen av oss blir syke, selv om vi ikke har gjort noe "aktivt" for å sørge for dette. For min egen del tror jeg faktisk at min egen sykdom er utløst av en mengde faktorer - hvorav jeg har vært herre over svært få av dem. (Arv, sterke penicillinkurer i ung alder, mye amalgam i tennene og seinere stress, glutenintoleranse og uforsiktig utboring av gammel amalgam som da førte til en re-eksponerring for kvikksølv). Nok om det. Når man nå så har fått dette kors å være så er det bare å leve med det og redusere ringvirkningene som best man kan.

Jeg skjønner din redsel for jod. Men jeg tror både du og medisinen er på villspor der. Jeg har også en sykdom hvor allmennmedisinen mener at jod kan være skadelig, men har valgt å bruke jod (i kombinasjon med selen) og det har ikke gitt noen negativ utvikling (ei heller noen merkbart større positiv utvikling). Det som har hjulpet meg mest, og jeg vil våge å si at det også hjelper de aller fleste med autoimmune plager, er å bygge opp under immunforsvaret gjennom det du allerede har begynt med; kost (å unngå gluten og soya for veldig mange, samt andre allergener), samt mage-tarmhelse, vitaminer (spesielt d-vitamin, denne bør opp til nøyt-normalt i normalområdet) og stress management (inludert god søvn).

I tillegg til dette må man også angripe egne spesielle problemområder. For deg virker det som at øyesymptomene er ille. Dessverre kan jeg ikke noe konkret om øyekomplikasjoner med Graves, men det jeg vet er at gode leger må man dessverre lete lenge etter. Så ikke gi deg der. Om du kan så prøv å finne en privat lege eller en annen lege som kanskje kan se på tilfellet ditt fra en annen vinkel.
Og ikke ta på deg skylden for sykdommen. Det er rett og slett feil.
HEj smgj tak for dit svar også jeg gør som dig selfmanagement og prøver nu her på forummet at få hjælp, super jeg har allerede forstået at jeg ikke er blevet syg af for meget jod. Nu skal jeg finde ud af om jeg så er blevet syg af at have fået for lidt? Søvn er vigtigt jeg er enig, men jeg har svært ved at sove i perioder rigtig svært. Jeg tager melatonin 3 mg ind imellem, sovepiller og baldrian. Hvis jeg sover dårligt bliver mine øjne værre dagen efter, sress er en svær størrelse prøver at leve meget stillenog roligt og i nogenlunde samme mønster