Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Threaded View
-
18-08-13, 02:50 #3
Sv: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
Hei!

Graves er en autoimmun sykdom som måles i blodet ved en prøve som kalles TRAS.
Et auto-immunt høyt stoffskifte skyldes ikke noe du har spist, men er rett og slett at ditt immunsystem stimulerer skjoldbruskkjertelen til og produsere alt for mye stoffskiftehormoner og dermed presses stoffskiftet ditt i været.
Motsatt har man Hashimoto som måles med blodprøven anti-TPO og presser stoffskiftet ned fordi kroppens egne celler angriper skjoldbruskkjertelens evne til og produsere de nødvendige stoffskiftehormoner.
Nå vet jeg ikke om din TRAS har vært helt fin mellom disse periodene med synsproblem eller ikke (er synsproblem det eneste symptomet Graves har gitt deg), eller om den bare har ligget litt lavt en periode. Jeg vet heller ikke hvor høyt stoffskiftet ditt er (TSH, FT3 og FT4)
Hvilken behandling får du for Graves?
Når Graves angriper øynene så er det en auto-immun reaksjon der kroppens eget immunsystem angriper vevet bak øynene.
Jeg har selv ikke fått noen endringer på utseendet på øynene, så akkurat om det er noe som kan gjøres, vet jeg ikke helt, men jeg fant iallefall dette:
http://nhi.no/sykdommer/oye/oyesykdo...00.html?page=4
Selv om du skulle fjerne all jod fra kosten din, så vil ikke en auto-immun sykdom forsvinne, dessverre.
Lignende tråder
-
Lavt d-vitamin og jern
Av IngvildK i forumet D-vitaminSvar: 1Siste melding: 01-02-11, 17:47 -
Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
Av Susa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 4Siste melding: 20-11-09, 16:06 -
nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 5Siste melding: 06-06-07, 22:56 -
Hva har du gjort i dag?
Av Siri Ann i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 4Siste melding: 11-09-06, 22:00 -
Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 50Siste melding: 16-06-06, 23:36

Svar med sitat

Bokmerker