Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Threaded View
-
17-08-13, 14:06 #1
Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
Det er et spørgsmål jeg har modtaget privat i dag, men jeg kan ikke svare på det i dag.
På mig virker det som om vedkommende virkelig forsøger at hjælpe sig selv, men i stedet famler i blinde endnu mere, end hvis hun slet ikke gjorde noget... Jeg ved ikke hvem har svigtet hendes tillid, men det er fuldstændig klart og tydeligt, at hun får hverken ordentlig alternativ eller medicinsk hjælp.
Jeg kan kun sige på stående fod, at nej - man kan ikke få overdose af jod ved at følge et bestemt kosthold, undtagen hvis man spiser masser af tang hver dag og man kan heller ikke få overdose af jod ved 150 mcg i multivitaminer, idet jod skal op over 1200 mcg, før man overhovedet behøver at være opmærksom på det. Og jeg kan også sige, at nej - jernmangel kan ikke hæmme forhøjet stofskifte. Jeg kan også sige, at nej - man kan hverken få for meget (eller bare nok af C-vitamin) ved kostvaner, eller ved at følge vægtkonsulenternes kostanvisninger, og man kan heller ikke få forhøjet stofskifte af C-vitamin.
Spørgsmål: Jeg har haft forhøjet stofskifte i 2007 og nu igen i udbrud 2013. Problemet er jod?
Fik jeg forhøjet stofskifte igen da jeg via min livsstil fik meget jod? Lidt jod giver lavt stofskifte, meget jod giver forhøjet stofskiftes? Kan man få for meget jod fra kosttilskud?
Jeg gik hos en alternativ læge og fik homøopatisk medicin via en Vega test, har det gjort mig syg?
Jeg gik hos De Danske Vægtkonsulenter (en dansk udgave af Grete Roede, tror jeg/red.) Det betød mere frugt, grønt, mælk, fisk og æg, mit forbrug af dette var sat meget op. Fik jeg via min kost for meget jod?
Når hypofysen og skjoldbruskkirtlen forhindres i at samarbejde sker en overproduktion af thyroxin, får man så forhøjet stofskifte? for meget jod indtagelse giver nældefeber, jeg havde i igen og igen før jeg blev syg.
Jeg har læst, at jernmangel hæmmer aktivering af thyroxin hvilket vel er godt hvis man i forvejen har en overproduktion? 1år før jeg blev syg tog jeg 2 jern hver dag, ødelagde det min skjoldbugskirtel?
Havde det i været bedre at have underskud af jern og hæmme aktivering af thyroxin??
Fik jeg også for meget C-vitamin via min sunde kost, der skulle beskytte thyroxin, og som jeg måske ikke behøvede, da jeg havde en overproduktion i forvejen af thyroxin??
Som voksen skal indtage max 150 mcg jod om dagen, men mere end 500 mcg ødelægges stofskiftet?
Kærlig hilsen XXXXXX
Kærlig hilsen selv
Jeg har svaret vedkommende således: Du hare IKKE gjort dig syg med noget af det du spørger om. Men jeg kan ikke svare detaljeret på dine spørgsmål, måske fordi der er så mange misforståelser, at det ville tage en hel afhandling at korrigere det hele. Jeg synes at det er SÅ synd for dig, fordi det du skriver lyder som om du slet ingen ordentlig hjælp får nogen steder, heller ikke hos de "alternative"...
Jeg har postet en tråd med dine spørgsmål her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16163 anonymt, men du kan sagtens give dig til kende der, eller bare fortsætte dialogen anonymt. Forhåbentlig kommer nogen andre forbi og svarer. Men det er sommerferie endnu og der ikke er så mange der komme forbi forummet før til september.
Any comments?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Lavt d-vitamin og jern
Av IngvildK i forumet D-vitaminSvar: 1Siste melding: 01-02-11, 17:47 -
Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
Av Susa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 4Siste melding: 20-11-09, 16:06 -
nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 5Siste melding: 06-06-07, 22:56 -
Hva har du gjort i dag?
Av Siri Ann i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 4Siste melding: 11-09-06, 22:00 -
Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 50Siste melding: 16-06-06, 23:36

Svar med sitat

Bokmerker