Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
Threaded View
-
28-06-13, 10:53 #1
Birte Nygaard om "Naturligt Thyroideahormon"
Naturligt Thyroideahormon
Trykt i blad 3 - 2012
Af: Birte Nygaard, overlæge Phd. og formand for Dansk Thyreoidea Selskab
I mit daglige virke som klinisk læge i et stort ambulatorium med patienter med stofskifte sygdom på Herlev sygehus, ser jeg mange patienter som har lavt stofskifte. De fleste oplever, efter stabilisering af stofskiftet med T4 (Eltroxin eller Euthyrox), at de bliver raske (på dansk: helbredt/red.Mod) og kan genoptage deres vanlige liv. En mindre gruppe patienter oplever imidlertid, at de IKKE vender tilbage til det liv, de tidligere har haft og at de har nedsat livskvalitet. Af denne gruppe patienterne bliver jeg ofte spurgt om præparater med det såkaldte ”naturlige” thyroideahormon, idet der skrives en del om dette på internettet for tiden.
Nedenstående er en opsamling af det hyppigste spørgsmål og svar på dette.Besvarte spørsmål:
• Hvad er ”naturligt” thyreoidea hormon?
• Er det korrekt at nogen får det bedre ved behandling med dyrehormon præparater end med Eltroxin eller Euthyrox?
• Hvorfor vil min læge ikke udskrive dyrehormonpræparater?
• Er det kommercielle interesser der afgør om lægen udskriver Eltroxin/Euthyrox eller præparater lavet på dyrekirtler?
• Er det forsvarligt selv at styre behandlingen hvis man køber det på nettet?
• Er dyrehormonpræparater at sidestille med doping?
Opsummering
”Naturligt thyroidea hormon” er udtræk fra grise og er naturligt for grise og ikke for mennesker.
Der er betydeligt risiko for overdosering (doping) med risiko for blivende overbelastning af hjerte, hjerne og knogler, hvilket gør selvmedicinering farlig.
En mindre gruppe af patienter med lavt stofskifte kan potentielt have gavn af en kombinationsbehandling med T4 og T3 – der er udkommet Europæiske behandlings vejledning i juni måned i år.
2012 ETA Guidelines: The Use of L-T4 + L-T3 in the Treatment of Hypothyroidism
Wiersinga, W.M.; Duntas, L.; Fadeyev, V.; Nygaard, B.; Vanderpump, M.P.J. Eur Thyroid J 2012;1:55-71Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Overlæge Birte Nygaard fra Herlev Hospital
Av Anisa i forumet AdvarslerSvar: 26Siste melding: 08-06-16, 17:46 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29

Svar med sitat

Bokmerker