Viser søkeresultater 1 til 10 av 157
Tråd: helgemann
Threaded View
-
08-06-10, 16:36 #9
Sv: Blodprøvesvar - normalverdier for meg
Jeg tenker at den skal være lav, ja. Men det er det jo bare du som kan si noe om. 0,2 er nedre ref verdi som brukes av UNN som jeg regner med du benytter også. Min TSH ligger på 0,05, og jeg føler meg fortsatt ikke frisk, så jeg skal bytte medikament. De legene jeg jobber sammen med sier med et smil at alle hypothyreose pasienter liker (og bør) være litt "overdossert". Sier ikke dette at noe er feil med medikamentet, ikke TSH referansene? Og mitt neste spørsmål: Hvorfor forventes det at vi skal ha blodprøver som de frikse, når vi ikke er frisk?
I flere år har jeg nå sett at helsevesnet utvikler seg på en måte som er helt opphengt i prøvesvar...legen (IKKE alle) glemmer å se på pasienten å behandle ut fra klinikken (funn og symptomer hos pasienten)
Et godt og enkelt eksempel er pasienter som før i tiden fikk streptokokker i halsen (halsbetennelse) som ble behandlet ut fra feberkurve og funn hos pasienten. I dag behandles pasienten ut fra prøvesvar (CRP og strep test) som er mer eller mindre pålitelige i følge produsentene av disse testene. Gammel kunnskap i observasjon av pasienter går tapt.
Og hvor mange kan si at legen tar på, kjenner på pasienter lengre? En fysioterapeut klarer lett å finne hvor jeg har vondt, men det klarer ikke revmatologen? Pasientundesøkelsene foretatt av leger er i beste fall klønete.
Huff, en liten avsporing i min frustrasjon...
Lignende tråder
-
Presentasjon helgemann - langt om lenge
Av helgemann i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 12Siste melding: 12-01-12, 20:21 -
Gode og nemme opskrifter til Helgemann
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 21Siste melding: 08-03-11, 15:29 -
Presentasjon helgemann - langt om lenge
Av helgemann i forumet PresentasjonerSvar: 10Siste melding: 30-04-10, 10:27

Svar med sitat
Bokmerker