Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
Da har jeg hentet svarene av blodprøven, som ble tatt i beg av mars 2010:

s-ft4 = 15 (denne verdien har nok økt litt, siden jeg nå har økt medisin dosen til 70 µmg)
s-k = 4,6
s-na = 142
s-tsh = 1,82
s-urins = 351
s-urinstoff = 5,2

Jeg har funnet ut at jeg skal ligge på +100 µmg, men vet ikke om det stemmer. Noe som kan finne det ut? Er ca 1,60 m høy og ca 81 kg tung.

Har nå byttet fastlege, i håp om at den nye vil forstå meg bedre.

Takker for svar!
Jeg tenker at den skal være lav, ja. Men det er det jo bare du som kan si noe om. 0,2 er nedre ref verdi som brukes av UNN som jeg regner med du benytter også. Min TSH ligger på 0,05, og jeg føler meg fortsatt ikke frisk, så jeg skal bytte medikament. De legene jeg jobber sammen med sier med et smil at alle hypothyreose pasienter liker (og bør) være litt "overdossert". Sier ikke dette at noe er feil med medikamentet, ikke TSH referansene? Og mitt neste spørsmål: Hvorfor forventes det at vi skal ha blodprøver som de frikse, når vi ikke er frisk?

I flere år har jeg nå sett at helsevesnet utvikler seg på en måte som er helt opphengt i prøvesvar...legen (IKKE alle) glemmer å se på pasienten å behandle ut fra klinikken (funn og symptomer hos pasienten)

Et godt og enkelt eksempel er pasienter som før i tiden fikk streptokokker i halsen (halsbetennelse) som ble behandlet ut fra feberkurve og funn hos pasienten. I dag behandles pasienten ut fra prøvesvar (CRP og strep test) som er mer eller mindre pålitelige i følge produsentene av disse testene. Gammel kunnskap i observasjon av pasienter går tapt.

Og hvor mange kan si at legen tar på, kjenner på pasienter lengre? En fysioterapeut klarer lett å finne hvor jeg har vondt, men det klarer ikke revmatologen? Pasientundesøkelsene foretatt av leger er i beste fall klønete.

Huff, en liten avsporing i min frustrasjon...