Hei Helgemann!

Den 21. Desember er det mørkeste døgnet på vår del av kloden. Det var da du skrev innlegget ditt. Det føles lenge siden sommeren, og det er lenge til våren. Sånn føler iallefall jeg det...

Jeg lurer på Helgemann, har du sånne tanker om sommeren også?

Ikke undervurder mørketiden! Tanker som får oss til å gråte om vinteren, blåser vi i om sommeren. Enig? Når fuglene synger og solen skinner, tenker vi annerledes.

Du skriver at du bor alene i en liten leilighet. Har du hørt om "brakkesyke" eller "cabin fever"? Jeg vet ikke hvordan du har det sosialt, men jeg blir lettere sinnsyk på denne tiden av året, når jeg er mye alene i huset. Det er mørkt ute, lite å finne på. Når jeg ikke jobber, får jeg heller ikke det sosiale "stimuli" av ting som skjer på arbeidsplassen. Julebord og lignende.... Det er tungt. Spesielt når jeg ser "de andre" som haster i vei fra den ene "sammenkomsten" til den andre. Og er så glade .....

Det som jeg har merket hjelper meg litt, er faktisk solarium. Jeg ligger ikke mer enn 7 minutter en eller to ganger i uka, men i de minuttene forsøker jeg å forestille meg fuglesang og sandstrender. Jeg blir oppløftet til sinns av det, tuller ikke! Ny energi.... Og så lite sol får du ikke hudkreft av!

Men hvis det kunne være lysmangel du lider av, så hjelper ikke solarium. Det er en helt annen lysfrekvens, eller hva det heter. Det finnes spesielle lamper å kjøpe for å forebygge mørketids-depresjoner. Men dette Helgemann, vet du sikkert alt om, du som bor der nord.

Jeg er glad for at du skrev dette innlegget, for jeg vet at du ikke er alene om å ha det slik. Men husk: Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket!

Ønsker deg alt godt, og la oss få høre fra deg!