Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
Det hele begynte for ca 13 år siden i ungdomstiden da jeg utviklet alvorlig anorexia. Det tok flere år og komme meg igjen etter dette og selv om vekten normaliserte seg vile ikke kroppen komme i balanse.

Jeg måtte bruke hormon terapi( HTR) for å få igang mensturasjon igjen. Håret ble heller aldri som før og jeg følte at noe manglet. Men livet gikk videre. Jeg gjennomførte to tette svangerskap og følte en enorm opptur i hvert svangerskap med påfølgende neturer i etterkant hvor symptomene ble mye verre: ekstremt håravfall, kviser, humørsvigninger, lett for å legge på meg osv.

De siste årene har jeg drevet mye med hard fysisk trening og flere perioder har jeg mistet energien helt. Har måttet ta en lang pause for å komme meg. Har aldri skjønt hva det var og trodde det var psyken. Fikk stablet meg på bena og "kjørte på" mye på vilje. I 2009 sa det helt stopp. Kroppen ville ikke mer. Følte meg som en 70 åring og var helt tom. Greide knapt og hangle meg gjennom dagen, ble sykemeldt. Var til fastlegen mange ganger og fikk beskjed om at alle prøver var normale. Det var nok på de mentale plan. Og visst var jeg deprimert.. men det kom av alle de fysiske plagene jeg hadde. Energien var borte, jeg var nesten blitt skallet, masse kviser, vektøkning osv. Mensen forsvant og gynokologen jeg gikk til mente jeg var i overgangsalder, 28 år gammel! Jeg fikk p piller som skulle tilføre kroppen østrogen. Jeg fikk store humørsvigninger av dem.
The Overtraining Syndrome (Endocrine Implications)

Jeg bestemte meg for å oppsøke Balder klinikken. Der ble det tatt masse prøver, både allergi testinger, døgnurin, spyttprøver m.m. Konklusjonen var binyretretthet. Jeg hadde lav cotisol og lav DHEA, lav C-peptid. Jeg fikk en liste over alle tenkelige vitaminer og mineraler jeg skulle bruke og i tillegg skulle jeg ta binyreekstraktet ORA ADREN. Jeg gjorde dette i flere mndr og ingen bedring.

Flere dyre konsultasjoner med legen fra Balder og flere prøver. Ingen endring. Imellomtiden kjøpte jeg boken til Wilson og leste mye om binyretretthet. Jeg sluttet med p piller og ble utrolig nok gravid. Jeg valgte å gjennomføre svangerskapet. Fra uke 20 fikk jeg en enorm opptur. Energien var på topp, depresjonen forsvant og håret kom tilbake, huden ble fin. Jeg kunne gå til frisøren for første gang på flere år. Jeg trodde at nå var jeg frisk. Desverre en mnd etter fødsel kommer nedturen, mye verre en noen gang. Jeg tok på ny kontakt med legen fra Balder og samme prøver ble tatt. Tror det var 20-30 glass med blodprøver første gang+ døgnurin.

Jeg har skjønt at det er en viktig sammenheng mellom binyrer-skjoldbrukskjærtel og eggstokker (hos kvinner.) Og jeg tror alle disse hormonproduserende organene er i ubalanse i min kropp. Spørsmålet er bare hvordan jeg skal komme i balanse igjen?