Sitat Opprinnelig skrevet av seshat Vis post
Takk for svar, Tily!

Han tror nok symptomene mine kan ha med andre sykdommer som jeg har å gjøre, og TSH mener han visst kan være tilfeldig høyt av og til uten at det egentlig er noe galt. Jeg er enig i at jeg nok burde hatt en annen lege til dette, men det virker veldig vanskelig å finne en som er fornuftig. Vet ikke helt hvordan jeg skulle gått frem heller. Hvis noen har noen tips, mottas de med takk. Fastlegen min kommer jeg nok til å bytte ut med tida, men jeg må ha ferdig en del ting med NAV først som han hjelper meg med, for det er han ganske god til, og kjenner min sykdomshistorie i forhold til det.

Når du sier at TSH skal ned på 1 før man vet om levaxin gjør jobben, betyr det at jeg bør øke dosen en gang til og vente med å evt. prøve noe t3? TSH var jo på 1,3 nå sist, det er vel ikke så langt unna. Legen kommer helt sikker til å synes at ft4 er veldig høy og ikke ville øke dosen, og ft3 er jo innenfor referanseomrdet og da er det ikke noen grunn til å gjøre noe i følge han. Sist tok han et lite forbehold om hvis man har symptomer, men virket veldig uvillig til å øke dosen likevel.
Behandlingsmål:

Referanser/litteratur : Haug, Egil (2002). Behandling av hypotyreose. Tidsskrift for Den norske Lægeforening: 2002:

"Behandlingsmålet bør i følge Haug (2002) være TSH mellom 0,5 og 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet, eller lett forhøyet. Dersom pasienten fremdeles har plagsomme symptomer, kan man øke doseringen til TSH går ned mot 0,2. Da vil FT4 ofte være over referanseområdet."

Din FT3 er ikke særlig høy, du trenger kanskje å ha den høyere ? Jeg har ikke erfaring med tilskudd av T3, så det kan jeg ikke si noe om. Enig i at din FT4 er ganske høy nå, kanskje du ikke konverterer T3 godt nok fra T4. Hvis legen har vært litt på glid i forhold til å ha symptomer, bør du bearbeide ham videre med det. Målet er jo at du skal føle deg frisk. Hvis han mener du har andre sykdommer, så må han se å finne ut av det, da ! Når det gjelder bytte av lege er jeg selv en pyse