Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Dette var jo en innmari flott "Starter", men jeg fant den ikke før nå -
alle de Gode Goder som er komprimmert inn i denne artikkelen;
de har jeg brukt flere måneder på å finne hist og her på Forumet.
Ikke at det gjør noe; for Tour' de Sonja gir fine dagsturer
(men mest om kvelden og natta )

Men så er jeg litt i stuss på dette med soya (or not soya):

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Undgå mad og fødevarer, som man er følsom overfor, altså ikke tåler ret godt eller er allergisk overfor. Lav en kostdagbog og skriv ned, hvad du har spist eller drukket, inden du har fået det dårligt. Det er især ting som mælk, hvede, æg, majs, soja, penanuts, chokolade, tomater og oksekød, som kan være svære at tåle.
Jeg har sjelden spist soya - og mener du har skrevet og linket før på at soya ikke er bra, ikke for noen...
Og her er poenget mitt (omsider): i denne artikkelen anbefales da vitterlig soya, og også peanøtter ...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Der er også gode muligheder for at styrke sin egen dannelse af melatonin og skaffe sig et naturligt tilskud. Der er en hel del melatonin i havre, majs, ris, ingefær, tomater og bananer. Aminosyren tryptofan, der via serotonin omdannes til melatonin, kan man få mere af ved at spise fx spirulina, soja, hytteost, kyllingelever, tofu, kalkun og kylling, mandler og peanuts. B6-vitamin kan stimulere produktionen af melatonin, da det omdanner tryptofan til serotonin, der er forstadiet til melatonin.
Dette rådet gjelder kanskje for de som alene er offer for Trette binyre - og ikke de som har hypotyreose
Jeg henter også opp igjen spørsmålet jeg stilte den gangen.
Hej Kevlin Nu var det ikke så meget mig, som lægen Carsten Vagn-Hansen, hvis artikel jeg har kopieret til tråden i 2006, der står bag anbefalinger.

Du har ret i, at forfatteren har nok tænkt primært på binyretræthed... Men personligt mener jeg at heller ikke friske bør spise soya-produkter, idet der er ingen verdens grund til - frivilligt (!!) at undertrykke sit stofskifte, i en verden som i forvejen er fyldt med thyroidea-undertrykkende stoffer i miljøet. Ingen grund til selv at spise sig til problemerne, endda frivilligt.

Godt nok spiser Asiater masser af soya, men meget af den soya de spiser er i form af fermenterede produkter hvor de goitrogene komponenter er neutraliseret, og derudover har asiater et eller andet gen, der forhindrer den goitrogene virkning på skjoldbruskkirtlen, så vidt jeg husker... Så hellere få sin melatonin i kapsler, synes jeg.