Viser søkeresultater 1 til 10 av 56

Threaded View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

At TSH er høyest midt på natta (og siden synker) - er nok en ting som leger ikke veit.
    En annen ting (som de selvfølgelig heller ikke veit) er at røyking senker TSH:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Fant dette på Facebok idag, er relevant for meg og helt sikkert også for flere andre.

Susan Kuehne: "I read a paper in the Journal of Endocrinology. If you smoke it could skew your TSH levels, severely lowering the TSH levels. It is recommended that you not smoke for 24 hours before a TSH test. If you are a smoker and you are Hypothyroid and not feeling well but the tests come back normal, it could be a false reading. I stopped smoking for 2 days ... Vis merprior to testing ( all my previous tests had come back within the normal range, although I had many hypo symptoms, due to the "normal TSH " the doctor refused to increase my meds. ) When I next tested after stopping smoking for 48 hours my TSH came back at 13.58 and my meds were increased. From now on I will not smoke prior to testing.... and hope after the New Year I quit completely."

Oversettelse:

"Jeg leste i en utgave av (den amerikanske tror jeg, min anm) Endokrinologijournalen. Hvis du røyker kan det tulle til TSH nivået og senke det betraktelig. Det blir anbefalt at du ikke røyker i 24 timer før du tar en TSH-test. Hvis du røyker og du er Hypothyroid og du ikke føler deg bra men testene kommer tilbake som normale kan det være en falsk positiv (eller negativ alt ettersom, min anm). Jeg sluttet å røyke i to dager...Før jeg ble testet (alle mine tidligere blodprøver hadde vært fine, innenfor normalområdet, selv om jeg hadde mange hyposymptomer ville legene ikke øke medisineringen min fordi TSH var normal). Da jeg testet neste gang etter å ha latt være å røyke i 48 timer hadde jeg en TSH på 13,58 og medisindosen min ble økt. Fra nå av kommer jeg ikke til å røyke før jeg skal ta blodprøver...og håper at jeg klarer å slutte å røyke etter nyttår!"
    Det ligger mange linker i tråden som Gemini skriver - du trykker på den blå knappen m to hvite piler for å komme dit.
    I Vigdis' innlegg (samme tråd) ligger link hit: - http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e...1.htm#symptoms
    Der står bl.a følgende:
    "Antithyroglobulin antibody is a test to measure antibodies to a protein called thyroglobulin, which is found in thyroid cells."
    og lenger ned:
    "A positive test means antithyroglobulin antibodies are found in your blood. This may be due to:
    • Graves disease
    • Hashimoto's thyroiditis
    • Hypothyroidism
    • Myxedema
    • Systemic lupus erythematosus (SLE)
    • Thyrotoxicosis
    • Type 1 diabetes
    "

Flere steder på Forumet står det skrevet om anti-TPO - hva det er og hva disse antistoffene gjør -
    denne er såvidt jeg kan forstå den beste forklaringen (uthevet skrift) å lese igjennom:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    En 35-årig kvinde, der har det ad helvede til, og sådan har hun haft det længe.

TPO-antistoffer på over 800, TSH mellem 6 og 9, FT4 mellem 8 og 10 dvs. nedre grænse til "normalområdet".
    Hun har nu ventet på behandling i 7 år.

I mellemtiden har hun aborteret 5 gange og har nu opgivet at få børn, særlig da hun alligevel orker mindre og mindre efterhånden som årene går.
    Ægtemanden hænger på endnu, så længe det varer...

Hendes læge har besluttet at "de" skal vente med behandlingen indtil kvindens skjoldbruskkirtel er helt død.
    Lægen begrunder beslutningen med at "det er meget nemmere at behandle hypothyreose når der ikke er nogen kirtelaktivitet mere" og
    "der er ingen grund til at henvise dig til speciallæge, fordi jeg følger i forvejen instrukser modtaget fra endokrinologisk afdeling på byens hospital"
    .

Problemet er blot , at det faktisk kun er undtagelsesvis at en skjoldbruskkirtel nogensinde dør helt,
    særligt da det IKKE er selve kirtelvæv som TPO-antistoffer angriber. TPO-antistoffer angriber IKKE skjoldbruskkirtlen.

TPO-antistoffer angriber Thyroid Peroxidase,
    dvs. det enzym hvis job det er at tilføje jod-atom(er) til T0-amine
    (forbindelsen mellem aminosyren tyrosine og transportprotein thyroglobulin)
    før det kan blive til thyroxin (T4) og i (meget) mindre grad til triiodothyronine (T3).
    Det resulterer i at der bliver ikke produceret thyreoidea-hormon nok til at opretholde normalt stofskifte.
    Man udvikler stigende hormonmangel, uanset at selve kirtlen ikke er (helt) død og heller ikke dør (helt) de næste 10, 20 eller 30 år.

Så mens lægen venter på at kvindens kirtel er død, før hun kan behandles.... kan det stakkels menneske se frem til år efter år med helbred der bliver værre og værre pga. tiltagende hormonmangel.

..

For å komme til spesialist må du få henvisning av fastlegen.
    Sist endret av Kevlin; 23-10-12 kl 12:23
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 5
    Siste melding: 30-03-12, 22:13
  2. Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
    Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 9
    Siste melding: 20-12-11, 14:48
  3. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 02-10-08, 13:10
  4. Svar: 61
    Siste melding: 10-04-07, 19:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn