Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
Threaded View
-
23-10-12, 02:02 #1
Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...
Hei,
Dette ble langt, så jeg ville satt utrolig stor pris på om noen kan ta seg tid til å lese gjennom og komme med noen råd!
Jeg er en 41 år gammel mann, som i 2005 begynte å få problemer på jobb pga dårlig søvn og er konstant trøtt og sliten og har hovedsaklig problemer med konsentrasjon, hukommelse og tiltakslyst. Har siden vært mye sykemeldt for depresjon (men har ikke følt meg depresiv unntatt noen perioder hvor jeg var satt på anti-deprisiva
), og har nå vært sykemeldt siden påsketider. Jeg har forøvrig siden 2006-2007 brukt quetiapin (samme som seroquel) for å sove, til å begynne med 1x25mg men måtte etterhvert øke til 1,5x25mg og så til 2x25mg.
Blodprøver ved påsketid viste høy jernverdi (S-Ferritin), i overkant av 600 (ref.område 34-300) som steg til i overkant av 700 i løpet av noen uker, og jeg har vært sendt litt rundt for å undersøke det ene og andre, og fått utelukket hemokromatose, samt sjekket for det meste av virus sykdommer (jeg har visst hatt kyssesyke og en variant av den uten at jeg har vært så syk).
Jeg fikk påvist fettlever (ikke-alkoholisk) og mye bukfett, og legen mente det var årsaken til leververdier og det høye jernnivået, så fikk beskjed om å legge om kosthold og begynne å trene. Jeg var ikke spesielt overvektig, med unntak av litt stor mage, og jeg la om kosthold og begynte å lett trening 3 ganger i uken, og gikk ned ca 13kg på 8 uker (til vekten jeg hadde da jeg var 20 og slank), og da normaliserte lever verdier seg, og jernverdien begynte å gå nedover.
Oppdaget forøvrig under slankingen at jeg fikk sterkere virkning av quetiapin når jeg tok den på helt tom mage, så jeg seponerte til 0,5x25mg og har fortsatt noenlunde nok effekt, og samboer mente jeg ble noe "kvikkere" da jeg gjorde det, så har nok hatt en hangover effekt uten at jeg har direkte merket den (har prøvd andre medisiner som virkelig gir hangover).
Iom jeg fortsatt ikke fungerte, ble jeg sendt til psykiater for en "bred psykiatrisk utredning". Psykiater kom fram til at jeg ikke har noen depresjon, og fant heller ikke noen andre psykiske årsaker.
Psykiater tok også blodprøver og det var 2 unormale ting der, først var (som forventet) at jeg har høye jernverdier (428, ref.omr. 34-300) og videre høye autoimmune antistoffer, men siden stoffskifte verdiene var normale visste han ikke hva det betydde, og skulle sende resultatet til fastlegen for vurdering om det skulle gjøres noe med dette.
Her er de resultatene jeg har sett gå igjen i endel tråder (ref.område i parentes):
S-TSH 3,74 (0,40-4,50)
S-FT4 14,9 (9,5-22,0)
S-Thy.perox.antis 806 (<50) (Er dette det samme som anti-TPO?)
Det er 34 andre verdier på utskriften, men om noen av de har med stoffskifte å gjøre aner jeg ikke, så hvis det er noen dere savner, så kan jeg sjekke hvis dere har noen navn jeg kan se etter (Er ingen der med T3/FT3/T4, men S-25-Hydr. Vit.D3 er kanskje relevant? 57 (50-113). Jeg fikk med utskrift av blodprøve fra psykiater, men har ikke tenkt tanken å be om utskrift fra fastlegen, så aner ikke hva det har vært testet for der (annet enn at stoffskifte ble sjekket og var normale da jeg ble sykemeldt, og har vært sjekket ved tidligere sykemeldinger).
Fastlegen sier at høye antistoffer medfører at jeg er disponert for stoffskifte problemer, og at jeg bør sjekke stoffskifte halv-årlig. Videre at jernverdien nå går så sakte nedover at jeg bare må leve med høye verdier og sjekke det også halv-årlig, og ferdig med det. Og da den psykiatriske utredningen ikke førte til noe så er legen tom for ideer, og iom jeg har vært så mye sykemeldt de siste årene, mener legen at rehabilitering og attføring må vurderes...
Etter å ha lest rundt her på forumet, så tolker jeg det slik at jeg ikke skal slå meg til ro med legen sin mening om stoffskifte og bare avvente, men hva bør jeg gjøre? Er det noen lege i Bergen jeg kan kontakte og få hjelp av?
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Enzymer og magesyreSvar: 5Siste melding: 30-03-12, 22:13 -
Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 9Siste melding: 20-12-11, 14:48 -
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 02-10-08, 13:10 -
Høyt stoffskifte. Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv
Av sandra i forumet Graves sykdomSvar: 61Siste melding: 10-04-07, 19:24

Svar med sitat
Bokmerker