Hvis du "kun" er lactose-intolerant burde du sagtens kunne tåle både smør og alle oste, der har gennemgået en længere fermenteringsprocess.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Betyr dette at jeg kan bruke smør når jeg har laktoseintoleranse? Noen som har erfaring? Jeg savner smaken av smør, og ost......
Da jeg tilhører den gruppe mennesker, der "genetisk" vokser fra at kunne tåle mælk - har jeg også lactoseintolerance, men den skal ikke forveksles med mælkeallergi. Ved laktoseintolerance kan man ikke tåle (spalte) mælkesukker. Ved mælkeallergi kan man ikke tåle (spalte) mælkeprotein.

Hvis du har lactoseintolerance kan du sagtens tåle enkelte mælkeprodukter, men så skal de også være fuldfede og - med undtagelse af piskefløde (kremfløte) - må de mælkeprodukter du indtager IKKE være ferske. De skal være syrnede og bør helst også være uhomogeniserede, og således tåler jeg meget fint både piskefløde, cremefraiche, kvark, hårde oste og selv cottage chese, tillige med masser af ægte smør. Det har jeg gjort i årevis (altid) uden de mindste problemer...

... mens jeg bliver slemt mave-syg af selv beskedne mængder af fersk mælk og alle, uden undtagelser - fedtreducerede mælkeprodukter, uanset ferske eller syrnede. Der må være et eller andet ved det fedtreducerede, som måske skaber en høj koncentration af mælkesukker? I don't know, men jeg ved at selv om i syrnede mælkeprodukter er mælkesukkeret allerede spaltet, bliver jeg mave-syg hvis mælkeproduktet er fedtreduceret.

Hvis jeg var dig, Vigdis ville jeg ikke tøve med at teste det du savner mest. Forudsat at det ER lactoseintolerance du har, og ikke mælkeallergi mod mælkeproteiner. Hvis du spiser et par skiver ost eller bruger mejerismør i/på maden og dette giver dig en kraftig reaktion fra mave/tarm, da er det mælkeprotein-allergi og det er noget helt andet...

Er du helt sikker på, hvilken af disse to "intolerancer" du har?

Ellers kan organisk Lipase købes for små penge hos Hjemmeproduktion.dk.