Jeg lægger mest mærke til, at både dit d-vitamin og dit b-12 er faldende. Det må du ha gjort noget ved! Det kan give meget voldsomme symptomer. Jeg tillader mig at citere mig selv:
Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Jeg har en veninde, der sidste år havde mange sære og voldsomme symptomer. Det var sådan, at hendes læge mente, hun kunne have sklerose. Heldigvis var hun ikke syg som sådan men havde for lidt af både b12 og d3. I løbet af et par måneder var hun helt sig selv igen.
Så er dit tsh faktisk også stigende. De andre stofskiftetal ser normale ud, men det er jo meget få af os der ved, hvad vi havde før, vi følte os syge ..... I hvert fald bør du på en eller anden måde holde øje med det. Hvis din tsh er udtryk for, at dit stofskifte er faldende, selvom det - lige nu - ser normalt ud, så vil det jo føles forkert for dig.
Men tsh er jo ikke en statisk ting; den varierer efter tidspunkt på døgnet og vist også på infektion og andre hormoner. Hvis man tager tilskud af hormoner - p-piller, fx - så kan det påvirke tsh'en og stofskiftet i det hele taget. Mon tsh'en kan påvirkes af, at d-vitamin og / eller b-12 falder? Har ingen anelse, men i hvert fald kan mangel på de to som nævnt give symptomer på lavt stofskifte, så måske .....

Når det hele funker, er det jo pragtfuldt, som diverse kirtler kan producere det, der svarer til kroppens behov. Når kroppen af en eller anden grund får det svært, kan kroppen så følge med et stykke tid, men på et tidspunkt bliver den for slidt, og man kan fx få binyretræthed.

Jern /ferritin og bindingskapaciteten, der hører til, er også meget vigtige tal, men du har ikke skrevet laboratoriets referenceområder med, og så er det svært at læse det Og så er der jod ! og selen ..... og magnesium. Sørg for at blive tanket godt op. Læs med på forummet, ikke mindst om kosttilskud

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Begyndt tage d-vitamin, det skal være d3, som du kan bruge i høje doser. Og jern og b-12 ... Jeg har læst, nordmænd kan få Trio-b på recept hos lægen, og det er vist en god idé - dog er der noget med, at store mængder folinsyre (b-9) kan skjule mangel på b-12, så der skal man måske lige overveje, hvordan man gør.

Jeg tager tre af disse d3-tabletter hver dag http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html - før tog jeg to, men det er ikke helt nok. Man kan ta op til 250 mikrogram d3 hver dag uden at det bliver giftigt (hvorimod d2 bliver giftigt i høje doser, så pas på med det).

Disse multi-b-vitaminer er de bedste, jeg har prøvet: http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html jeg tager én hver dag, men der var en periode, hvor jeg tog to Overskud af b-vitaminer kommer ud med urinen, så det skal man ikke være bange for at overdosere. MEN man må altid sørge for at få et multi-b-produkt, hvis man vil ha et enkelt b-vitamin. For hvis kroppen vil skille sig af med et overskud af ét vitamin, ryger der flere med samtidig! Jeg tager et tilskud af b-6 ved siden af min multi-b, eftersom b-6 styrer en masse - og i hvert fald 100 enzymatiske procedurer.
Nielsigne

Lige et ps.: Jeg tror, at for de fleste vil 30-40 µ d3 være fint, hvis der er en mangel - jeg er åbenbart bare ikke særlig god til at holde på det, så derfor må jeg ha meget .....