Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
08-06-12, 12:59 #1
Om det ikke er stoffskiftet, hvorfor skjoldbruskkjertelen min er forstørret?
Hei!
Cat her; 37 år, mor til tre, student som ikke har orket å åpne en bok på snart 6 måneder. ;-)
Kort fortalt; i "alle" år vært unormalt trøtt, ukonsentrert, kraftige mensblødninger, depresjoner, opp (og ned) i vekt. Har vært utredet for narkolepsi, og AD(H)D, og fikk sistnevnte diagnose for snart 3 år siden, og har brukt Ritalin siden. Til å begynne med føltes det som om jeg hadde funnet riktig merkelapp med ADD, og Ritalinen så ut til å virke veldig bra!
Men de siste 1 -2 årene har ting gått nedover igjen, og nye symptomer har kommet; jeg har fått sinnsyke pms-plager (fikk diagnose PMD - premenstruell dysforia- og antidepressiva, som jeg har kuttet ut, fordi de gjorde mer vondt enn godt). Jeg har fått angst (!) og har veldig mye arrytmi. I ca. et års tid har jeg også hatt en 'lett' hoste, type rusk i halsen, må hoste og kremte og klarne stemmen.
De siste ukene har ting blitt veldig mye verre. Ritalinen virker ikke lenger, bortsett fra at den i det minste får meg opp av senga. Hvis jeg prøver å gå uten, ender jeg opp med å sove hele dagen. Hodet er fullt av bomull. Jeg finner ikke ordene jeg leter etter. Jeg husker ikke. Jeg tåler ikke bråk - lyder - knapt å bli tilsnakket! Jeg er svak og klumsete. Griner for den minste ting, og klarer ikke å stoppe. Huden min, spesielt i ansiktet, er blitt knusk tørr og skjellete. Jeg har lagt på meg. Og etter at jeg var hos lege på mandag for å ta blodprøver, oppdaget jeg at jeg har en bul like under adamseplet, som kjennes veldig godt når jeg løfter opp haka! At jeg kan ha unngått å legge merke til dette før nå? Legen undersøkte meg ikke i det hele tatt, men jeg skal tilbake neste tirsdag, og da skal han sagtens få kjenne! :-)
Har sikkert glemt halvparten av symptomene mine, men det får jeg rette opp i etterhvert. :-)
Jeg ringte legekontoret og fikk etter mye om og men mast meg til noen av prøvesvarene (hun vegret seg for å gi meg dem før legen hadde fått sjans til å se på dem):
(Referanseverdiene i parantes, med forbehold om at jeg har hørt feil).
TSH: 1,1 (0,35 - 4,35)
T4: 15 (9 - 19)
T3: 5,2 (2,6 - 5,7)
Vitamin D: 22 (50 - 150) (Dette var den hun først nevnte, fordi det var den eneste hun oppfattet som utenfor normalen).
Da jeg spurte om anti-TPO, ville hun ikke oppgi flere verdier, fordi det var så fryktelig mange av dem, og hun var ikke komfortabel med å oppgi meg flere opplysninger før legen hadde sett på det. Hun bad meg ringe tilbake mandag.
Nå lurer jeg på:
- Er det mulig å ha positivt utslag på anti-TPO når TSH, T4 og T3 er "normale", eller bør jeg forvente at også disse prøvene er "normale"?
- Hva kan de lave verdiene av vitamin D skyldes? Og burde ikke såpass lave verdier ha påvirket stoffskiftet??
- Om det ikke er stoffskiftet mitt det er noe galt med, hva kan ha forårsaket at skjoldbruskkjertelen min er forstørret?
Veldig takknemlig for alle svar! :-)Sist endret av iCat; 08-06-12 kl 13:00 Begrunnelse: Trykkleif
Lignende tråder
-
Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 26Siste melding: 14-01-11, 00:04 -
Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
Av Marielle i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 09-03-10, 10:08 -
Hvorfor jeg som har operert bort hele skjoldbruskkjertelen skal måle TSH?
Av sommer i forumet TSHSvar: 3Siste melding: 21-05-07, 12:50 -
Hvorfor pulsen min er så høy, selv om stoffskiftet mitt har gått ned
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 02-01-07, 19:55 -
Det var ikke stoffskiftet
Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 116Siste melding: 13-10-05, 10:17

Svar med sitat
Bokmerker