Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Threaded View
-
28-04-12, 11:46 #1
"Ny" med lavt stoffskifte. Høyt TSH, normal FT4
Heisann

Jeg er ei 21 år gammel jente som i flere år har slitt med svimmelhet, slapphet, søvn, angst, urolig mage, kan ikke trene uten at jeg neste dag er helt ødelagt, er intolerant mot mye mat, har etter hvert oftere og oftere problemer med å konsentrere meg og innimellom er jeg så sliten at hodet bare føles helt tåkete+++ Har slitt så lenge og følt at det har vært noe fysisk feil med kroppen min, til tross for at leger, familie og andre har prøvd å overbevise meg om at dette sitter bare i hodet og psyken. I et par år ga jeg bare helt opp og orket ikke gå til lege fordi jeg ikke følte meg forstått. Men nå ga jeg altså meg selv en ny sjanse og dro til legen, og nå har jeg da endelig fått påvist tegn på lavt stoffskifte. Mange vil vel kanskje synes at det er rart at jeg sier at jeg endelig har fått lavt stoffskifte, men i mine øyne er det en lettelse å endelig få bekreftet det jeg så lenge har følt: At det er noe fysisk feil med meg. Og ikke minst at det kanskje kan gjøres noe med.
Blodprøvene mine vet jeg derimot ikke helt om jeg klarer å tolke, for jeg er jo ny med dette.
(Normalområdet som legen min sa står i parentes.)
FT4: 16,2 (12-22)
TSH: 13,26 (0,2-5)
Fikk også påvist lavt folat, men fikk ikke verdiene på den nedskrevet.
Jeg forstod det sånn at om TSH er høy så skal FT4 være lav, men det er jo ikke min. Hva tyder dette på?
Legen tok forresten nye blodprøver da jeg var der for å "dobbeltsjekke", samt at han tok en prøve av antistoffer eller noe, for å sjekke om jeg hadde betennelse i kjertelen. I tillegg ga han meg en startdose på 50 mg Levaxin 1 gang daglig og Triobe for folatet. Nå håper jeg bare at det kan hjelpe mens jeg venter på svar på de nye blodprøvene *fingers crossed*
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14 -
lavt stoffskifte og for høyt kolesterol
Av Hilde58 i forumet KolesterolSvar: 2Siste melding: 20-02-11, 20:11 -
Fra lavt til for høyt stoffskifte?
Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 30-04-09, 13:24 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55

Svar med sitat

Bokmerker