Jeg er helt ny her på forumet. Jeg ble diagnostisert med hyperthyreose (Graves) i 2005 etter siste svangerskap, noe som ble behandlet med Propyltiourasil og Levaxin og endte med hypothyreose. Jeg har alltid vært glad i å trene (begynte faktisk å trene ca 6 mnd etter siste fødsel, før jeg hadde fått konstatert hyperthyreose, fordi hvilepulsen var så høy og jeg trodde jeg hadde dårlig kondis. Det endte selvfølgelig ikke bra!!). I 3-4 år hadde jeg overhode ikke ork til å trene. Familie, hjem og jobb tok all energi. Men etter 3-4 år begynte jeg forsiktig å trene igjen. De siste 3 årene har jeg gradvis trent meg opp, og skjønner (ut i fra historiene til mange av dere som skriver her) at jeg trener mye. Og nå er jeg faktisk litt redd for at jeg kanskje har drevet overtrening en god stund. Jeg har egentlig "kjørt meg" under treningen på samme måte som før jeg fikk konstatert stoffskiftesykdom, og har følt at opptrening har tatt VELDIG!!!!! lang tid. Jeg har ikke visst noe om effekten av trening på personer med stoffskiftesykdom, og har nok kjørt meg selv ganske hardt.

Jeg blir litt engstelig når jeg leser om utvikling av andre stoffskiftesykdommer pga overtrening. Jeg har ofte trent med pulsklokke, men synes det har vært vanskelig å vite hvordan jeg burde tolke pulsmålingene. Jeg har ikke målt makspulsen min (har faktisk ikke orket, det sier vel kanskje sitt?), og føler meg da usikker på hvor høyt jeg kan "presse" pulsen min. Normalt ligger jeg på ca 165 slag/min ved vanlig jogging. Presser jeg meg hardere med intervalltrening, så øker det normalt ikke til så mye over 175-180 slag/min. Intervalltreningen blir på et så mye lavere nivå enn før jeg ble dårlig.

Vekten er jo selvfølgelig også et problem. Jeg gikk først ned i vekt da jeg hadde hyperthyreose, men så gikk det oppover etter å ha utviklet hypothyreose. Nå ligger jeg på + 8-9 kg, og sliter med å gå ned. Det er skummel lesing å konstatere at jeg burde ligge på et nivå med kun ca 1.500 kcal pr dag. Det er ikke mye mat!!!! Jeg har relativt god appetitt, men skjønner at jeg må endre mye av kostholdet mitt. Jeg elsker jo selvfølgelig nei-mat som brød, pasta, melkeprodukter osv.

Tar så veldig gjerne imot tips om trening (hvor mye??), kosthold og ikke minst forslag til mat ved de ulike måltider (hvor viktig er det for en stoffskiftepasient å f. eks. ikke spise for sent på kveld?).

Til info så tar jeg 75 mikrogr Levaxin pr dag, fT4 er ca 19 (må ligge så høyt for å føle meg bra), fT3 ca 4,3, TSH < 0,5 og antiTPO > 400.