Sitat Opprinnelig skrevet av June Vis post
Hei!

Jeg er helt ny her og håper jeg kan finne mange med kunnskap og erfaringer som kan hjelpe meg å komme et skritt videre med helsen min.

Jeg skaffet Levaxin på eget initiativ grunnet diagnostisert fibromyalgi etter at jeg var i kontakt med flere med tilsvarende diagnose som mente å ha hatt god hjelp av dette legemiddelet. Jeg har hatt dels store problemer med kuldeintoleranse, brain fog, tretthet/utmattelse, psykomotorisk treghet, forstoppelse, muskel- og leddsmerter menstruasjonsforstyrrelser, redusert stressmestring, tiltaksløshet og stort behov for ro.

Jeg har i en periode på ca. 8-10 uker tatt 100 mcg. daglig, og hadde etter hvert god effekt. Imidlertid fikk jeg etter en tid symptomer som hjertebank, forhøyet puls etc. og sluttet med medisinene fordi jeg ble redd.
Blodprøvene som ble tatt da jeg fortsatt gikk på 100 mcg. viste følgende:

Fritt T3: 7,4
Fritt T4: 35,9
TSH: 0,02
Anti-TPO: 43

Jeg forstår at disse prøveresultatene viser at jeg tok for mye Levaxin. Jeg fikk beskjed om å redusere dosen da jeg rapporterte om bivirkninger, men får ikke nærmere spesifisert ny dose før jeg har time til kontroll i april. Det er jo dumt å gå uten medisiner så lenge, særlig ettersom jeg hadde god effekt inntil bivirkningene kom.
Kan jeg forsøke med 50 mcg. daglig igjen? Jeg har nå gått uten medisiner i et par uker.
Er det galt av meg å ta Levaxin når jeg ikke har diagnostisert hypotyreose? Kan jeg evt. ha hypotyreose likevel?
Hei June

Da jeg begynte på Levaxin fikk jeg startdosen 50 mcg og oppfølging av fastlegen hver 6. uke. Jeg synes det er merkelig hvis din lege har bedt deg kutte tablettene ut inntil ny konsultasjon. Da synes jeg du bør ringe ditt legekontor og be om telefontime med fastlegen og avtale en ny startdose, for det kan jo ikke være riktig å gå uten medisin før du skal til legen om en måned eller lenger.

I mitt tilfelle var det utifra time hos legen og svar på blodprøver som indikerte hvor mye jeg skulle trappe opp med Levaxin, så i starten ble dette litt av et puslespill. Legen brukte også å ringe meg når resultat av blodprøver viste at dosen måtte reguleres. Tok jeg for høy dose for raskt, fikk jeg bl.a -bank. Det var aldri høyere øking i starten enn fra 50 til 75 mcg også utifra den ukentlige totaldosen.

Med Levaxin, som er depotmedisin, skal ukedosen være korrekt, så har man glemt en tablett, kan den deles og tas over to dager sammen med vanlig dose.