Ser at du skriver at du har lav B12. Regner da med at du er testet for pernesiøs anemi. Så et eller annet er ikke riktig med ditt tarmopptak tenker jeg. Ofte kan det jo være flere vitaminer man er lav på, men som ikke er testet. Lav B12 i seg selv kan gi endel symptomer. Så er det denne diskusjonen da som foregår i endel stoffskiftemijøer i forhold til gluten. Jeg har personlig begynt å tenke tanken at det kanskje ikke er bare gluten som ikke tålereres, men at noen av de som har lavt stoffskifte rett og slett ikke tåler kornprodukter særlig godt. Dette vi bidra til å hemme tarmopptaket og i tarmen pågår endel i forhold til omdanning fra T4 til T3, så det er derfor viktig for oss med stoffskifteproblemer å fokusere på tarmen. Og dette mener jeg helt uavhengig av prøver du måtte ha tatt i forhold til cøliaki. Det er ikke alt vi vet og dermed heller ikke alt som kan måles. Så hvordan kan du finne ut av om dette gjelder for deg? Man må bare rett og slett prøve. Dette er også nye tanker for meg og jeg begynte selv med dette for en uke siden, så du må bare kjenne etter hva som føles rett for deg. Jeg har begynt å spise smoothie til frokost. Jeg bruker en fruktblanding fra Coop-kjeden bestående av mango, papaya og ananas. En halv slik pose i stavmikseren blandet jeg med 5ss tyrkisk yougurt, et halvt egg, en halv ts chiax frø, 1 ss cocosolje og litt vaniljepulver. Kjempegod og jeg holder meg mett frem til lunch på denne. Dette gjør jeg for å unngå korn. For meg har det påvirket vektnedgangen, for deg kan det kanskje ha påvirket ditt lave B12 og uklare stoffskifteproblemer? Vel, du får vurdere selv hva du har lyst til å prøve, Vibeke. Håper du finner ut av problemet ditt iallefall