Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Threaded View
-
27-02-12, 23:42 #1
Forsinket Søvnfase Syndrom (Delayed Sleep Phase Syndrome eller DSPS)
Forsinket søvnfase syndrom: En Melatonin-forstyrrelse
Forsinket Søvnfase Syndrom (Delayed Sleep Phase Syndrome eller DSPS) er en almindelig, men lidet rapporteret årsag til alvorlig søvnløshed.
Karakteristiske symptomer på denne, dårligt defineret, døgnrytme-betinget søvnlidelse er søvnløshed og problemer med at vågne/holde sig vågen på "normale" tidspunkter i løbet af døgnet. DSPS-patienter føler sig mere vågne og friske om natten end om morgenen. Mange af dem lider af søvntrang, brain fog og træthed i løbet af dagen. Forekomsten af depression og personlighedsforstyrrelser i DSPS er høj (det tror jeg pokker, når man hele tiden tvinges til at være vågen på forkerte tidspunkter/red.).
En forsinket udsondring af melatonin i hjernen spiller en vigtig rolle i udviklingen af denne døgnrytme-forstyrrelse. Muligheden for at vurdere niveauet af melatonin er relativ enkel, og kan let måles via spytprøver. De gennemførte undersøgelser resulterede i konklusionen, at udsondringen af melatonin i hjernen er forsinket hos flere patienter med dårligt forstået sygdomme som kronisk træthedssyndrom, kronisk whiplash syndrom, samt hos børn med idiopatisk (uforklarlig) kronisk søvnforstyrrelse eller søvnløshed.
Kilde: Delayed Sleep Phase Syndrome: A Melatonin Onset Disorder• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Sleep: The Forgotten Key to Health and Wellness
Av Mod i forumet Vitenskap på YoutubeSvar: 0Siste melding: 05-03-11, 16:31 -
Cøliaki eller Irritabel Tarm Syndrom (IBS)?
Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 15Siste melding: 12-11-09, 12:10 -
Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome
Av Anisa i forumet BiblioteketSvar: 5Siste melding: 29-06-09, 10:52 -
Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome
Av Anisa i forumet Binyre-relaterte bøkerSvar: 5Siste melding: 29-06-09, 10:52 -
hei, forsinket pres sorry
Av Bellissimo i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 01-09-07, 10:43

Svar med sitat

Bokmerker