Jeg har endnu ikke helt gennemskue, hvordan det her med citater fungere, men nu prøver jeg, om jeg kan finde ud af det:

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post

Er du helt sikker på, at du har overskydende mængder af kortisol?
Jeg glemte at skrive det i det første indlæg, men du har jo brug for mere ved inflammation som f.eks. den, du har i nakken, og som også provokeres, når affaldsstoffer og toxiner udskilles i infrarød sauna... Et højt niveau kan altså også være for lavt i perioder...
Måske kunne du - hurtigst muligt, når du har afprøvet hhv. højere eller lavere dosis Erfa - forsøge at trappe op til 3 stk. Adrenal Stress End om dagen?
Det er interessant, det du skriver om inflammation Luuna - sådan har jeg ikke tænkt på det, der sker i min nakke. Kan du forklare mere om, hvad du mener med 'inflammation'?

Det er jo naturligt, at der er en vis uenighed blandt lægerne (sådan er det jo også blandt alle andre faggrupper, tænker jeg), og som jeg husker at have læst mig til herinde, så vægter Hertoghe først og fremmest pregnenolone som "hukommelses-hormonet"?
Jeg tror bestemt, at det kan være med til at rette op på andre hormonelle ubalancer også, men hvis manglerne er svære eller har stor betydning for ens helbred og velbefindende (ofte skal man jo op at ligge på et niveau, som kan siges at være "højt normalt" = optimale niveauer), så er direkte tilskud nok at foretrække? Måske er det sådan, hun tænker?
Det tror jeg, du har ret i. Vil prøve at tale med hende om pregnenolone igen - og måske give det et forsøg i stedet for DHEA...

I øvrigt har du jo koncentrationsproblemer... Her er d-ribose det, der har størst effekt for mig, mens pregnenolone tilsyneladende har en virkning for kvindelige hormoner og mit psykiske velbefindende...
Jeg afventer at modtage d-ribose med posten - men hvis det skal en tur forbi tolden på vejen fra USA til DK, går der jo nok lidt tid endnu - ser frem til at prøve det!

At være mere forsigtig og som udgangspunkt have tillid til f.eks. en dygtig læges vurderinger, er der altså i min bog heller ikke noget i vejen med. Det er også en kvalitet og en resource.

Summa: Jeg tænker, at det er godt at kunne begge dele og at øve sig i, hvornår man med fordel kan gøre hvad
Det er jo netop dilemmaet - hvornår skal man give slip? Det bliver rigtig svært, jo mere jeg læser og jo mere jeg ved - men problemet er jo, at der er så mange forskellige meninger om, hvordan man bedst behandler de her 'energi-svigt-sygdomme', og der jo faktisk ikke er nogen sikker vej - kun at prøve sig frem.

Tak Luuna