Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
Jeg forstår det bare ikke.... Har hørt at levaksin er et mye dyrere produkt enn thyroid. Hvis det stemmer da, at levaksin er dyrere enn Thyroid. Hva er da argumentet mot å få thyroid på blå resept? Når pasienten blir bedre av det, og det i tillegg er billigere for staten?
Sist jeg sjekket kostet 100 stk Levaxin 75 mcg ca kr 72,- mens 500 stk Thyroid 60 mg koster kr 1230,-
Uansett koster Levaxin mellom 72 og 75 øre stykke. Du finner prisoversikten på denne siden.

500 stk Thyroid 125 mg koster for tiden ca 1650,- (en stykkpris på kr 3,30) så da er ekte tyroxin fra gris ihvertfall fire ganger dyrere i stykkpris enn den syntetiske Levaxin. Thyroid blir dyrere når man doserer etter symptom, og gjerne ligger på mer enn én tablett/dgl.

Det som forundrer meg er at før 1970-tallet var ekte thyroxin fra gris helt vanlig behandling av hypothyreose. At vi med hypothyreose kun får Levaxin på blåresept i Norge må være et scoop for Nycomed Pharma og ellers hele legemiddelindustriens markedsføring av dette syntetiske produktet som "like bra eller endog bedre enn ekte thyroxin".

Når skal leger og samfunnet skjønne at de blir lurt av legemiddelindustrien??? Det er verd å lese boka Piller & profiter: memoarer från en läkemedelsindustri med dödlig biverkan av John Virapen (engelsk; Side Effects: Death. Confessions of a Pharma-Insider) for å SE hva legemiddelindustrien egentlig er i stand til for å få hele nasjoner til å kjøpe deres produkt. I følge Virapen, som selv arbeidet 35 år i legemiddelfirmaet Eli Lilly, går industrien "Big Pharma" over lik for å selge!