Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
26-12-11, 04:17 #2
Sv: En ny og nedslående studie om lavkarbo
Når jeg finder et studie der resulterer i en bestemt medicinsk påstand, uanset om jeg bryder mig om påstanden eller ej, men som har min interesse - tager jeg ikke stilling til konklusionerne, før jeg har fundet alternative studier. Selv når jeg har rimelig overblik over nogle af de foreliggende "for"- og "imod"-konklusioner - slutter jeg mig ikke til dem, før jeg har fundet ud af, på hvilke præmisser, studierne blev gennemført.
Er studiet gennemført som f.eks. en gennemgang af registreringer af mangeårige kliniske forløb - er jeg, som regel, mere tilbøjelig til at tage den slags undersøgelser seriøst. Derimod når præmisserne er slet og ret - matematisk, statistisk gennemgang af et antal af ikke cases, men fortrinsvis - patientjournaler, efterrationaliseret efterfølgende ved hjælp af udvalgt "litteratur" - da skrotter jeg undersøgelsen, og spilder ikke mere af min tid på den.
Skulle man sætte sit lid til disse statistisk-evidens-baserede studier, ville vi være tvunget til bl.a. at forkaste Thyroid-mediciner og acceptere statin-behandlingen, idet forhøjet blodkolesterol er at klassisk symptom på ubehandlet og under-behandlet hypothyreose, eller forkaste lægerne på Heggeli, eller ophøre med at tage D-vitamin, da lægelige forskere hos den danske Kræft Bekæmpelse hævder, at deres studier peger på, at D-vitamin er ikke så helsebringende, som det ellers påstås - bare for at udpege nogle få eksempler, af tusinder.
For mig at se, er denne svenske artikel et udtryk for den svenske lægestandens forsøg på at afværge faldende interesse for lægeråd og for lægemidler, hvilket er et fænomen der i så mange tilfælde følger i kølvandet på kostomlægningen, at der begynder at tegne sig et voksende problem for læger, der opgives af patienter, som (af nød pga. manglende behandlingseffekt) begynder at gå egne veje. Selv orker jeg ikke at lade mig lokke til denne (evindelige) diskussion, og i stedet nøjes jeg med at læse kommentarer til artiklen og anbefaler ellers at følge med på Lavkarbo.no, hvor denne artikel/studie er omtalt her. Tråden er startet sent i aftes, så der forhåbentlig kommer flere kommentarer hen ad vejen.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
SALT ER BRA... Ny Studie mener dette!
Av Hassan i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 13-06-11, 12:56 -
Studie mener Jern mangel påvirker både kortisol og thyroid hormom.
Av Hassan i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)Svar: 0Siste melding: 19-05-11, 22:02 -
NY STUDIE - Vitamin D3 Helbreder Lav Testosteron!
Av Hassan i forumet D-vitaminSvar: 2Siste melding: 25-03-11, 21:20 -
Nedslående Wiki for danske leger...
Av smgj i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 27-09-10, 12:31 -
"Studie" Thyroid vs. Synthroid (Levaxin, Eltroxin)
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 07-02-10, 10:31



Svar med sitat
Bokmerker