Den svenske Läkartidningen har kommet med en ny og nedslående studie om lavkarbo. Jeg skulle gjerne visst mer om hva de spiste.

Eller som VG omtaler studien: "Svensk professor: Lavkarbo gjør deg lat, deppa og får hjernen til å vokse saktere"

Jeg lever ikke på en veldig streng lavkarbo, jeg teller ikke karbohydratene, men kutter dem. Det er mye færre karbohydrater enn tidligere, fordi maten var basert på mye brød. Verken mannen min eller jeg har noen gang tidligere spist så mye grønnsaker som vi gjør nå. Før levde vi slik at alle ville kalt det for sunt, med masse frukt og grønnsaker da også, samt hjemmelaget mat, mye fiber. Forskjellen ligger i at poteter og ris er begrenset til veldig lite, hvetemel og andre glutenholdige meltyper er borte. Og vi er ikke redde for fett lengre. Jeg tror jo at de fleste som lever på lavkarbo spiser mye grønnsaker.

Fra studien
Att gå ner i vikt sker genom kalorirestriktion och ökad förbränning via ökad fysisk aktivitet. En viktig väg för att minska födointaget är att begränsa valet av födoämnen.

Kostrekommendationer har växlat från fettrika dieter till kolhydratrika dieter.

Fettrika dieter ger starka mättnadssignaler och snabb viktminskning, men skiljer sig inte från lågfettdieter efter en längre tids användning (24 månader). Fettrika dieter höjer fettförbränning och minskar kolhydratförbränning.

Genetiska faktorer bestämmer i vissa fall om en person kan förbränna fett.

Fettrika dieter ger i samband med måltid höga blodfettvärden, vilka kan kvarstå i 16 timmar. Även vid fasta kan dessa dieter ge förhöjda blodfettvärden. På sikt ökar risken för ateroskleros.

Dessa dieter påverkar den kognitiva funktionen (långsammare reaktionsförmåga, sämre minne för komplicerade uppgifter, beroende och depression).

De ger även ökad inflammatorisk reaktion med ökad frisättning av cytokiner. En förklaring är att tarmbakterier interagerar med den fettrika dieten och ger inflammation.

Fettrika dieter ökar risken för tjocktarmscancer och bröstcancer.
Jeg vil kanskje tro at det finnes studier som viser det motsatte av det denne studien viser?