Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
Ok, men det gjør ikke noe at det blir for mye Kalk da?
Kunne jo kjøpt Kalktilskuddet og ta det sammen med Magnesium, så kan jeg bestemme mengden selv

På helsekostopplysningen står det at man ikke skal bruke K vitamin terapautisk, syntetisk fordi det kan føre til leverskade.
Har du lest The Calcium Lie skrevet av lege i Alaska, Robert Thompson?

OSTEOPOROSE

På folkemunne sies det : Bein lages av kalsium og får man ekstra kalsium i kostholdet og gjennom kosttilskudd, som rikelig med melk, mat tilsatt kalsium, er det den beste måten å forebygge osteoporose.
The Calsium Lie avslører : Bein er laget av minst 12 forskjellige mineraler, ikke bare kalsium. Overflødig kalsium og mangel på andre viktige mineraler kan faktisk føre til en økt risiko for beinbrudd.

Kalsium stivner til betong, det styrker ikke bein. Overflødig kalsium i kroppen vår har store metabolske effekter som fører til en hel rekke medisinske problemer.
Videre i artikkelen står det :

- For mye kalsium faktisk gjør skjelettet svakere fordi den på grunn av mineralubalanse og mangler. For mye kalsium er årsaker til tap av andre mineraler utskilt i urinen.

Det er anslått at 55% av alle personer over 50 år har en eller annen form for beinforverring. Av disse er 20% er menn.
I dag har 2 millioner mennesker blitt diagnostisert med beinskjørhet og 12 millioner er i faresonen. I stedet for å spise "kalsiumberiket" mat, er det å bruke havsalt i kostholdet mer effektivt mot osteoporose og å øke beinstyrken.

Hos noen individer kan beintettheten ha blitt svak på grunn av legemidler kalt biophosphonates som faktisk kan utarme skjelettet for mineraler og kan gi flere langsiktige konsekvensene.

Forebygging av osteoporose er det beste og jo mer fysisk aktiv du er tidlig i livet (i tidlig tenårene, og selv før), jo lavere er risikoen for osteoporose. Jo mer vektbærende trening du gjør, på ethvert stadium i livet, jo lavere risiko. Dette betyr gåing, løping, langrenn, tennis, fotball en lang rekke aktiviteter som holder deg på føttene. Nyere forskning viser at det er aldri for sent å begynne. Hvis du vil vite mer om Osteoporose, les The Calsium Lie
Når du fikk påvist mineralmangler, har du fått tatt en hårmineralanalyse rekvirert av lege? Jeg har ikke fått min fastlege til å rekvirere mineralanalyse