Jeg sendte denne forespøselen til Pasienskadeforeningen i dag, og håper og få tips videre.
På godt norsk så er jeg etter hvert på krigstien og møkk lei av å bli behandlet slik vi altfor ofte blir!

Hei!

Jeg er en av de mange stoffsyke her i Norge.

Det ble konstantert for over tre år siden at jeg har lavt stoffskifte og at jeg har antistoffer, altså Hashimoto.

Av en eller annen grunn får jeg overdosesymptomer av medisinen legen foreskriver, Levaksin. Stoffskiftet mitt er derfor hele tiden alt for lavt, jeg er syk og har ikke vært i arbeid denne tiden. Jeg har hele tiden tatt levaksin slik legen foreskriver det, men både blodprøver og symptomer har vist at stoffskiftet mitt ikke er bra nok.

Jeg har bedt legen om å få prøve naturlig thyroid siden svært mange stoffsyke som har økonomi til og gå til privatleger/klinikker, går på dette og de har en ekstremt mye bedre livskvalitet av naturlig thyroid. Dette har blitt blankt avvist av både fastlege og sykehuset.

§ 3-1. Pasientens rett til medvirkning

Pasienten har rett til å medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon.

Dersom pasienten ikke har samtykkekompetanse, har pasientens nærmeste pårørende rett til å medvirke sammen med pasienten.

Ønsker pasienten at andre personer skal være til stede når helsehjelp gis, skal dette imøtekommes så langt som mulig.

Endres ved lov 24 juni 2011 nr. 30 (ikr. fra den tid Kongen bestemmer).

Problemet mitt, siden jeg ikke har økonomi til å velge private løsninger, er at jeg da blir dømt til og bli sykere og sykere. Underveis disse tre årene har jeg også fått diabetes 1, en eller annen form for insulinresistens, TRAS-antistoffer (altså Graves), høyt kolestreol og magetrøbbel + synsproblem.

Det jeg ikke skjønner er hvordan legen kan nekte meg å prøve denne medisinen? Nå har enkelte her i Norge fått naturlig thyroid på blå resept, men likevel opplever vi stoffsyke at fastleger nekter oss medisin som kan gi oss bedre livskvalitet.

Loven er ikke lik for alle når det kreves at man har økonomi til og bruke privatleger/klinikker for og få adekvat behandling.

Ifølge pasientloven skal jeg vel selv få velge behandling, spesielt siden jeg er en av dem som ikke responderer godt nok på den kunstig fremstilte Levaksin?

Hvordan går jeg frem for og få skifte medisin?

Jeg er altså bare en av de svært mange stoffskiftesyke som lurer på hvordan fastleger og sykehusleger kan nekte oss en medisin som har vært brukt i lange tider med suksess, før et legemiddelfirma kom på at de kan lage en kunstig variant som inneholder kun et av stoffene som finnes i den naturlige thyroiden. Når vi da ikke blir bedre, så er det altså vår privatøkonomi som skal avgjøre om vi får hjelp eller ikke.

Setter stor pris på litt tips om hva jeg kan gjøre!