Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Ved du hvad? Du er nødt til at have tal på Total T3 dvs. tT3 før du kan beregne ratioen, fordi som skrevet på linket: Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af T3/rT3 ratio for os med hypothyreose, men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3 kan kun måles som total værdi. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.
Siden det tar sikkert noen mnd å få overbevist fastlegen om å ta testene på nytt lekte jeg med tallene til Aker:

med en rT3 på 0,5 må jeg ha en total T3 på 5,9 (normalområde 1,2-2,7) for å få en rT3/T3 ratio på 12 (som nevnt på linken over). Dette virker usannsynlig, gitt at fritt T3 er nokså midt i normalområdet - men jeg skjønner at jeg må teste disse på nytt (samtidig). Siste total T3 jeg har er fra 2004 (fT4: 16, T3: 2,2, TSH: 1,7) så det har jo null verdi.

Hvis vi tar STTM sin beregning litt uhøytidlig (som jeg skjønner er unøyaktig også) så blir det en rT3/T3 rate på 5.8pmol/0.5nmol som blir 11.6 - ønskelig er 20+

Jeg får se om dette er nok til å overbevise endokrinologen om tilskudd av hormoner en periode