Sitat Opprinnelig skrevet av Tove Liz Vis post
Skrev i et annet innlegg at jeg har lest at blodtrykksmedisinen Adalat (som jeg bl. a. bruker), kan hindre T3 i å gjøre jobben og skader stoffskiftet. Kanskje jeg burde be legen om at jeg kutter ut den medisinen, siden blodtrykket mitt har vært veldig bra ganske lenge nå?
Hei Tove Liz

Jeg fant nettsiden på Sonjas stoffskifteforum hvor du har nevnt at Adalat Oros hindrer T3 å gjøre jobben. Jeg bruker Cozaar og Adalat Oros for blodtrykket, og dette er første gang jeg leser at Adalat har dette problemet som kan ødelegge stoffskiftet.
Jeg undres hvorfor ikke allmennleger vet dette før de skriver Adalat Oros ut på blåresept til pasienter med lavt stoffskifte ???

Dessverre virker ikke lenken du oppga til artikkelen til dr. Øverbye lenger, så jeg hååper du kan hjelpe med hva artikkelen hadde som overskrift, eventuelt hvor jeg likevel kan finne artikkelen hans

Sitat Opprinnelig skrevet av Tove Liz Vis post
Fant en artikkel på Dr. Øverbye på nett. (http://www.dr-overbye.no/skoleles.asp?ID=15 ) som var interessant om T3.
Der står det bl.a. at: Nyere forskning viser at hjertemedisiner av typen Calcium blokkere dvs. Adalat, Isoptin mf ikke bare senker blodtrykket, men også hindrer thyroidhormonet T3 å gjøre jobben og derved skader stoffskiftet.

Vil noen gå inn å lese dette, hvis ikke skal jeg skrive det inn! Men det var veldig interessant, siden jeg bruker Adalat Oros og Cozaar som blodtrykksmedisiner.

Har tatt en utskrift og skal ha den med til legen på mandag. Blir spennende å se hvordan hun reagerer - om hun vil jeg skal fjerne Adalat.

Fikk svar på blodprøvene i dag, etter å ha økt dosen 28. juni, og de var følgende:

FT4: 16.9 mot 25.5: 18,8
FT3: 6,1 " " : 6,5
TSH er som vanlig 0,0050
Anti-TPO: 792 mot 25.5: 807

Kan ikke helt skjønne at jeg skulle gå ned i FT4 og FT3 etter å ha øket dosen, men sånn er det altså... kanskje det kan ha noe med Adalat å gjøre???

Vil bli veldig glad hvis noen kan gi meg en kommentar eller svar på dette.

Ha en kos helg!