Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Threaded View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!

Kroppstemperatur har jeg ikke lest så mye om - det blir ikke så håndfast som å klype i overarmen;
    enklere test kan knapt tenkes

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    .. ser også at det er svært mange andre i min familie som ikke består testen, uten at de har fått konstatert lavt stoffskifte, eller mener de har slike plager.
    Er dette et entydig symptom på lavt stoffskifte. ?
    JA - det er en sikker test for de som ikke får klypt.
    Så må det jo også sies at selvom man kan klype huden,
    så kan man fremdeles ha lavt stoffskifte; da er myxødem skjult inni kroppen (rundt organer).
    Lavt stoffskifte og lavt stoffskifte er jo minst to forskjellige ting - så mange forskjellige grader / varianter.

Eksempel: En som har fått påvist Lavt stoffskifte tidlig og går så fint så fint på lave doser med Levaxin og som har det omtrent som før medisinering...
    dette mennesket kan ikke fortelle hvordan en annen stoffskiftepasient har det!!!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    .. Jeg bare lurer, for da må det være veldig mange som har lavt stoffskifte som ikke er diagnostisert. Kan det stemme da?
    Jeg sier et ubetinget JA!
    for jo mer jeg leser - så blir jeg mer og mer overbevist om at det er mange som har uoppdaget lavt stoffskifte.

Endel kan bruke denne som et sikkert symptom (jeg)
    og kanskje ved blodprøve få påvist anti-TPO (jeg)
    og noen kan også benytte seg av forhøyet TSH (jeg)
    lese mye og skrive ned symptomer og så videre -

Symptomlista er jo lengre enn lang når det gjelder stoffskifte som ikke funker -
    men hypotyreose blir også kalt "den store imitator";
    fordi så mange av symptomene passer på andre tilstander og sykdommer.

Så det er flere grunner til at jeg likte denne testen veldig godt:
    Enkel
    Unikt symptom for lavt stoffskifte
    Opprinnelig ble lavt stoffskifte kalt for Myxødem
    Kildehenvisning med bilde

..noen flere gode grunner

Anbefaler denne tråden (lagt inn noen myxødem-smakebiter):

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Frit efter "The Invention of Thyroid Therapy in the Late Nineteenth Century" skrevet af Sawin, Clark T. M.D.

Kilde: The Endocrinologist:Volume 11(1)January/February 2001pp 1-3

Opfindelsen af skjoldbruskkirtelterapi sidst i 1800-tallet

I juli 1891, var George R. Murray (1865-1939) en 26 årig ung læge i Newcastle-upon-Tyne uden tilknytning til et hospital og uden ansættelse ved en medicinsk skole,
    da han rapporterede sin vellykkede behandling af en kvinde med myxødem, på det tidspunkt en uheldbredelig lidelse. ..

.. Hans lærer, Victor Horsley (1857-1916) havde hjulpet med at vise at det netop var
    den manglende tilstedeværelse af en skjoldbruskkirtel der forårsagede myxødem, som i dag kaldes hypothyreose (lavt stofskifte)
    – en sygdom der er almindelig hos patienter med kretinisme, dem der har fået fjernet skjoldbruskkirtelen,
    patienter med spontan myxødem med en formindsket, fibrotisk skjoldbruskkirtel. m.v.

Horsley havde undersøgt forekomsten af myxødem igennem det meste af 1880'erne
    og har foretaget de første eksperimenter med fjernelse af skjoldbruskkirtelen og vist at klinisk hypothyreose følger et sådant indgreb.
    Hans arbejde var en del af en mangesidig undersøgelse tilskyndet af det kliniske selskab i London.
    Resultatet af undersøgelsen, resultatet af komiteens indsats over fem år, var den berømte Myxoedema Rapport (1*).

Komiteens undersøgelser blev præsenteret fredag d. 25 maj 1888, ..
    Interessen for myxødem var ikke kun lokal. Denne mærkelige sygdom, der ramte voksne, var klinisk sjælden,
    men tiltrak sig ikke desto mindre interesse da den på visse punkter lignede den gamle sygdom kretinisme,
    men også fordi den kunne kaste lys over skjoldbruskirtelens rolle, på det tidspunkt et organ uden nogen kendt funktion.
    Resultaterne var blevet bekendtgjort i USA tre år forinden af William Osler (1849-1919), sin tids mest fremragende diagnostiker,
    der anonymt skrev i medicinske tidsskrifter, at det virkede rimeligt at tilskrive diverse sygdomme såsom kretinisme, myxødem og cachexia strumipriva
    (navnet på det stadie der viser sig efter fjernelse af skjoldbruskkirtelen) til forstyrrelser eller ophør af skjoldbruskirtelens funktion ([Osler], 1885).
    ..

Komiteens endelige konklusioner er stadig gyldige i dag:
    En generel betragtning af symptomer og patologi fører til den opfattelse at sygdommen,
    der går under navnet myxødem, som den er observeret i voksne individer,
    i praktiske henseender er den samme sygdom som den der benævnes sporadisk kretinisme, når den rammer børn;
    at myxødem sandsynligvis er identisk med cachexia strumipriva;
    og at der eksisterer et tæt slægtskab mellem myxødem og endemisk kretinisme.
    Komiteen har også noteret sig at mens mange af disse symptomer kan henføres til destruktionen eller nedsat funktion af skjoldbruskirtlen,
    så er den endelige årsag til denne destruktion eller tab ikke for nuværende kendt – en kommentar der i det store hele stadig er sand i dag.

..

Behandlingen af hypothyreose med ekstrakt fra skjoldbruskirtlen var, selvom den kunne virke bizar på datidens lærde,
    den første succesfulde endokrine behandling og var medvirkende til at etablere endokrinologien som et selvstændigt medicinsk speciale.

(1*) Chaired by William Ord (1834-1902), the Report is entitled the Report of a Committee of the Clinical Society of London nominated December 14, 1883,
    to Investigate the Subject of Myxoedema) (Ord, 1888 ).

Se også det oprindelige dokument i form af en kort notat af George Murray, trykt i British Medical Journal (1891; 2: 796), der en gang for alle havde
    befæstet værdien af behandling af myxødem/lavt stofskifte/hypothyreose med ekstrakt af animalske skjoldbruskkirtler.
    Dette korte dokument er en af de grundlæggende dokumenter den moderne endokrinologi bygger på.

Se foto af Murray`s notat i British Medical Journal her....
    Klik evt. på View full-size inline images (øverst til venstre) for at kunne læse i normalstørrelse, eller hent pdf (336k)
    Sist endret av Kevlin; 13-10-11 kl 00:17
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 21-04-11, 21:02
  2. Svar: 10
    Siste melding: 24-11-10, 15:21
  3. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  4. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  5. armen dovner
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 03-04-07, 22:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg