Jeg har faktisk ikke tenkt over det før nå nylig, men mine problem med at levaksin ga meg overdosesymptomer selv om blodprøver viser at stoffskiftet er for lavt, startet da jeg fikk diabetes for et år siden og startet med insulin.
Hele dette året har jeg slitt og fått flere og flere problemer knyttet til det lave stoffskiftet.
Diabetesen har forsåvidt vært under kontroll, siden jeg valgte å gå over til lavkarbo, og fremdeles har hatt noe egenproduksjon av insulin, og dermed ikke har hatt behov for mye tilført insulin.
Etterhvert har hvetebrødsdagene mine gått mot slutten, og behovet for insulin har økt. Det som nå har skjedd er at insulinen begynner å virke alt for sent og gjør jobben kun i en liten periode, 12-timers insulinen min, Insulatard, virker ikke i det hele tatt før det har gått drøyt fire timer, men da virker den og jeg får lavt blodsukker (av og til helt nede i 2,3, men vanligvis rundt 4), før blodsukkeret stiger helt av seg selv igjen (selv om jeg ikke har spist eller drukket noe) og havner mellom 8 og 13 en plass.
4-timers-insulinen min, NovoRapid, begynner ikke å virke før etter en time og et kvarter ca, og den virker ikke lenger enn en times tid, men når den virker er blodsukkeret lavt og fint slik det skal være.
Ifølge diabetessykepleier er det meget sannsynlig at stoffskiftet og tilført levaksin er grunnen til at kroppen min ikke godtar insulinen, og når jeg googler litt om emnet ser jeg at levaksin fører til høyere blodsukker, noe som betyr jeg trenger mer insulin, men hva da hvis levaksinen fører til at kroppen ikke klarer nyttigjøre seg insulinen?
Andre som har opplevd slike problemer, eller er dette bare ren og skjær uflaks?