Sitat Opprinnelig skrevet av Rose80 Vis post
Nå når jeg skal ta nye blodprøver -bør jeg da fortsette med å ta medisinene først, slik at sammenligningsgrunnlaget blir likt...
Hej Rose

Hvis du fortsætter med at tage blodprøverne efter morgenmedicinen, vil "sammenligningsgrunnlaget" vise at du har mere hormon end du i virkeligheden har til rådighed i resten af døgnet. Det kan have den følge, at du går igennem graviditeten uden hormon nok til både dig og barnet.

Nej. Fremover ingen medicin før blodprøverne og det kan betyde, at den første gang medicinfastende vil prøverne vise for lidt hormon, måske alligevel indenfor "normalområde" og hvis lægen ser sig blind på det, kan du risikere ikke at få øget medicin nok til dig og barnet.

Sagen er, at gravide - uanset om deres resultater ligger indenfor normalområdet - skal øge deres medicin så de kommer øverst i normalområdet og det vil heller ikke skade hvis øvre grænsen for normalområdet bliver overskredet lidt. Alt mellem 35 og 100 % øgning af medicinen er set i forbindelse med "hypothyreose-graviditeter", og det er obligatorisk for alle gravide at medicinen SKAL øges under alle omstændigheder.

Så vidt jeg husker begynder barnet danne sin egen thyroxin i 16. graviditetsuge, men det starter langsomt så det er ikke straks nok til behovet for hormon under udviklingen i livmoderen. Desuden - hvis den gravide selv er i underskud af hormon, kan man risikere at barnets hormon skal indgå i "fælles husholdning" med moderens krop og kan derfor blive udsat for en langsommere udvikling på flere punkter, fordi moderens hormonmangel "stjæler" hormon fra barnet. Det er derfor bedst ALTID at sigte mod at komme øverst oppe i normalområdet, når man er gravid, uanset supprimeret TSH.