Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Tråd: Hva er TRAS ?
Threaded View
-
02-03-07, 20:59 #1
Hva er TRAS ?
Jeg har fått dette forklart på følgende måte:
TRAS er en forkortelse på Thyroidea Reseptor antistoff. Dette antistoffet binder seg til skjolbruskkjertelen på samme sted som hypofysehormonet TSH gjør. TRAS og TSH er altså konkurrenter. Når TRAS er forhøyet betyr det at TRAS vinner over TSH. Dette betyr at skjoldbruskkjertelen ikke lenger er under kontroll av hypofysen, men under nokså tilfeldig kontroll av ett antistoff som ikke skal være der.
Jeg fikk beskjed om at forhøyet TRAS er nokså entydig med Graves sykdom. Jeg har TRAS på 2,3, og den skal være mindre enn 1,5 (<1,5).
Jeg har høyt stoffskifte. Derfor har jeg fått beskjed om at det er sannsynligvis Graves pga forhøyet TRAS. Hvid du har lavt stoffskifte og forhøyet TRAS er det ikke sikkert det er pga Graves, men en annen autoimmun sykdom kanskje?
Ettersom jeg har fått beskjed at TRAS på 2,3 er for høyt, tenker jo jeg at når det står at TRAS skal være <1,5, så betyr jo dette at det er mindre enn 1,5. Ellers hadde jo ikke min TRAS vært forhøyet hvis <1,5 betyr at den skal ligge over 1,5??
Kompliserte greier gitt...
Lignende tråder
-
Tpo / tras..?
Av Tusull i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 15-06-10, 22:24 -
Hva sier TRAS noe om?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 18-03-09, 10:01 -
TRAS
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 03-09-07, 12:22 -
TRAS og gluten
Av Beate i forumet GlutenfrittSvar: 2Siste melding: 25-06-07, 12:52 -
Spørsmål om TRAS