Hei, jeg har i noen uker fulgt med på dette forat, men ikke hatt energi nok til å "bli med". Jeg ønsker veiledning, fordi jeg er forvirret over alle tall Jeg er en kvinna på 42 år, opprinlig fra Sverige. Håper at dere førstår min svorsk Jeg bor med min sambo og 14-årig datter, og jobber heltid. I begynnelsen av tyveårene var jeg "utslått" av Epstein Barr virus i nesten et år, men har etter det vært i relativt god form (litt lav energi, men overkommeligt).

Jeg har i noen år hatt lavt jernlager, og har gått på jerntabletter av og på. For ca et år siden var jeg enormt sliten og bad derfor min fastlege å ta prøver på stoffskiftet.

TSH 1,3 (0,2-4,0)
S-FT3 4,9 (3,5-6,5)
S-FT4 17,1 (11-23)
S-Anti- TPO 984 (<100)
S-Jern 7,7 (9-34)
S-Ferritin <3 (15-200).

Fordi jeg fikk laber respons fra fastlegen kontaktet jeg en privatklinikk. Der tok de mange prøver, som blandt annet viser intoleranse mot gluten og laktose, brist på

D vitamin 36 (50-150),
og S-TRAS 2,1 (<1).

Jeg fikk jerninjeksjoner, vitamin D3 og selen, gluten- og lakotsefri diet, samt 2 ukers sykemeldning. Jeg følte meg litt bedre men, har fortsatt mange symptomer på lavt stoffskifte. De siste prøvene fra begynnelsen av juni viser:

TSH 1,7 (0,2-4,0)
S-FT3 4,5 (3,5-6,5)
S-FT4 20,5 (11-23)
S-Anti-TPO 665 (<100)
S-TRAS 1,1 (<1,0)
S-Vitamin D 99 (50-150)
S-Ferritin 15 (15-200).

Legen på privatklinikken jeg gikk til har dessverre sluttet, og akkurat nå har jeg ikke råd at gå til hans kollega. Det jeg behøver hjelp til er å vite hvilke prøver jeg må ta for å finne ut hva som feiler/skjer med min kropp og stoffskifte. Jeg skal også utredes for Meniers (sykdom i mellomøret) på grunn av kraftige svimmelhetsanfall. Symtom ellers er trykk over halsen, tørrt hår med håravfall, tiltaksløs, glemsk, frossen, hoven rundt øynene, tannkjøttsbetennelse, maveproblemer, av og til hjertebank... Jeg klarer jobbet (men er ikke så effektiv og klartenkt som før), men privatlivet har stoppet opp fordi jeg ikke orker å gjøre noe. Uff, dette låter så negativ, er egentlig en ganske positiv person, og ønsker å ta tak i min helse.

Spørsmål 1. Hva tyder mine blodprøver på? (Graves, Hasimitos... ??? eller noe annet)
Spørsmål 2. Hvilke prøver bør jeg ta nå? (Binyrer, kortisol, hormoner...?)

Håper at noen snille veteraner forbarmer seg over meg og kommer med erfaringer og tips. Denne nye "stoffskifteverlden er skummel", men håper nye venner her gjør den mindre skummel