Hei, jeg er ny her.

I februar ble det oppdaget at jeg har struma. TSH var da 3,66 (ref. 0,5-3,6), T4 12,1 (ref. 8-20), T3 5,3 (ref. 3,6-8,3) og anti-TPO 106 (ref. <35)

I dag var jeg hos legen igjen og gikk gjennom nye blodprøve svar. Anti-TPO er nå 1300 (hjelp!), T4 15,1 og TSH 2,4. Så i følge legen har jeg en kraftig thyroiditt, men foreløbig hverken lavt eller høyt stoffskifte.

Jeg føler imidlertid at det er lavt, selv om det høres rart ut når TSH har gått ned...? Jeg er sliten hele tiden, orker ingenting, har kortidsminne som en gullfisk, har store konsentrasjonsproblemer, veldig rastløs, mye hodepine og verkende ledd, kronisk forstoppelse, fryser "alltid", lavt BT, lav puls, lav kroppstemperatur. Huden min er så tørr at jeg flasser i ansiktet, håret mitt har blitt rart og ullaktig, jeg er hoven i ansiktet og særlig rundt øynene. Jeg klarer bare å jobbe noen timer hver uke, og om jeg f.eks. drar på kafe med en venninne er jeg ferdig for den dagen. Jeg blir helt gal av å ha det sånn. Jeg er ikke overvektig, men har fått mer underhudsfett så musklene min er mindre definerte enn før. Jeg synes det virker som om jeg har alle symptomer annet enn overvekt...

Legen sier at jeg kommer til å måtte begynne på medisiner før eller siden, men hun synes ikke det er indikasjon for det sånn blodprøvene mine er nå. Får legge til at siste blodprøvene er målt etter lunsj og ikke fastende, første gang jeg tok prøver var jeg for så vidt fastende (kun kaffe) og et par timer tidligere. kan det forklare hvorfor TSH har gått (siden jeg leser her at TSH er høyere om den måles fastende tidlig på morgenen?)

Jeg har fått time på ultralyd til sommeren, men hva kan jeg forvente meg at skjer? Må jeg bare ha det sånn til blodprøvene blir dårligere? Bør jeg prøve å overtale legen til å prøve å gi meg medisin og se om det hjelper?